Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tull- och momskostnad

Hej!

 

Jag undrar hur jag ska bokföra tull- och momskostnad för varor jag mottagit som varuprover från ett företag utanför EU. Jag har försökt hitta svar i forumet men inte kunnat hitta något liknande denna situation då jag inte har en faktura i grunden att hänga upp detta på då det enda jag betalat för är själva tull- och momskostnaden. Hur skulle ni bokföra detta?

 

Tacksam för all input!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att du bör bokföra detta som en kostnad, med tanke på att du verkar ha fått importmomsen tillsammans med tullavgiften. Detta tyder på att du antingen inte har angett ditt VATnummer och anses som privatperson i detta fallet, alternativt att eftersom du inte har köpt varan utan enbart behövt förtulla den så skall detta inte hanteras som ett köp utanför EU. I sådana fall så kan du bokföra importmomsen mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader, och tullavgiften mot tex 5720 Tull- och speditionskostnader m.m.

 

Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om hur du bör hantera det, då jag inte kan hitta så mycket information kring just hantering av tull gällande varuprover förutom att de i vissa fall kan vara momsfritt vilket inte verkar vara fallet för dig.

 

Ha det fint!

/ Josefine