Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leon2017
MEDLEM

Bokföra tulldeklaration av mat import

Jag har en klient som importerar mat från land utanför EU! Jag bokför tulldeklarationen så här och vill veta om det är rätt eller inte! De betalar senare både till tullen och leverantören och det är därför använder jag mig av 2440 kontot.

2440           1 396 364 Kredit

4546   1 396 364 Debet

2625           167 563,06 Kredit

2645   167 563,06  Debet

Jag använder inte av kontot 4599 , därför att jag inte vet hur det blir sen mot konto för 2440?

 

 

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Jag förstår din fråga som att detta är det monetära tullvärdet av importen från importdeklarationen. Det är ju ingen leverantörsfaktura, så då ska du inte bokföra på 2440. Kreditera i stället 4549 med 1 396 364 så att värdet på 4546 balanseras. Momskonteringarna är korrekta.

Tänk på att om företaget har andra kostnader för importen än det tulldeklarationen tagit upp så ska de ingå i beräkningen av monetärt tullvärde varför det som står på tulldeklarationen kan behöva ändras, det är bara ett förslag. 

ja, du har förstått helt rätt! ok, men hur ska jag bokför när de betalar?

 

          

 

 

Leverantörsfakturan för själva varorna bokför du D4xxx K2440 genom leverantörsreskontran. Samma  hantering av Tullverkets faktura, de kostnaderna ska räknas ihop med inköpet av varor. 

 

Tack, nu börjar jag förstå hur det ska gå till!