Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra tullfaktura

Hej! 

 

Tänkte kolla hur jag ska bokföra detta. Jag importerar begagnade gitarrförstärkare som jag reparerar/modifierar åt kunder (främst från USA), efter utfört arbete skickas de tillbaka till kunden.
När de skickat hit varan så får jag en tullfaktura där det står moms gr. belopp samt beräknad moms.
Har varit i kontakt med skatteverket angående detta och de har svarat att jag har rätt att dra av denna moms. 

Men bokför jag det rätt på detta sätt? 

Skärmavbild 2023-02-02 kl. 13.42.13.png

tullfaktura.jpeg

*Bilden har redigerats av moderatorer pga GDPR

Skärmavbild 2023-02-02 kl. 13.42.47.png

5 SVAR 5

Eller ska det vara 2645 istället för 2641? Alltså såhär:

Skärmavbild 2023-02-02 kl. 15.03.47.png

Hej!

 

Tack för din fråga. Ditt sista förslag stämmer, dvs att du använder 2645 i detta fallet och inte 2641. I övrigt så ser bokföringsförslaget korrekt ut med kontona. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej igen! 

 

När jag bokförde på detta viset så blev det avvikelser i momsrapporten, antar att det kanske är något med momskoderna? Den beräknade momsen och den jag bokfört är ju ungefär samma summa men programmet verkar tycka att något är fel. 

Tacksam för svar! 

Skärmavbild 2023-02-03 kl. 16.43.00.png

Hej igen!

 

Det ser ut som att konto 2615 har fel momskod, det bör vara momskod 60 när det gäller varor. Momskod 30 är för tjänster, men i annat fall så ser dina momskoder korrekta ut. Du kan se vilka momskoder och bokföringsförslag kring inköp inom och utanför EU här

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för snabbt svar! 🤩