Hej
Jag har en enskild firma och jag skickade in en rättelse av momsdeklaration och fick tillbaka 427 kr. Pengarna betalades tyvärr ut till mitt privatkonto och inte till mitt företagskonto. Hur gör jag för att få in det i bokföringen och hur bokför jag det?
Tacksam för svar.
//Thomas
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Om du inte vill sätta tillbaka dessa pengarna så kan du bokföra det mot konto 2013 egna uttag i debet och 2650 i kredit för att minska din momsfordran du bör ha då du fick tillbaka 427 kr. Sätter du tillbaka pengarna på företagskontot så kan du bokföra mot den bankhändelsen bara och välja konto 2650 där. Då du är en enskild firma så är det inte nödvändigt att du sätter in pengarna om du inte vill, så länge du bara bokför själva händelsen.
Ha det fint!
Josefine
Hej och stort tack för svar.
Det enklaste verkar vara att bokföra det som eget uttag, men när jag nu tittar på kontoutdraget från Skattemyndigheten ser jag att det var 480 kr, men efter diverse kostnadsräntor, samt korrigering av kostnadsränta i summeringen blir det 372 kr kvar. Jag hoppas att det räcker att bokföra 372 kr eller måste jag bokföra 480 kr och då även kostnadsräntorna och i så fall hur gör jag det?
Tacksam för svar
//Thomas
Hej igen!
Inga problem alls. Du måste bokföra momsen i sin helhet för att få bokfört bort rätt belopp på 2650, så om det var 480 kr innan de kostnaderna så tar du det beloppet istället för det du faktiskt fick. Eftersom skattekontot är en privat tillgång i en enskild firma så särredovisar du inte räntorna utan du kan bokföra det mot 2013 egna uttag med 480 kr debet och mot 2650 med 480 kr i kredit.
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.