Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emmali
MEDLEM

Bokföra utbetalt RUT-avdrag.

Hej!

Jag har ett nystartat företag och har gjort min första faktura för ett trädgårdsarbete. Gjorde den första fakturan enl. skatteverkets instruktioner men visste då inte om inställningen jag behövde göra i eekonomi.

Fakturan är nu betald men har inte tillverkat den genom husarbetesknappen i eekonomi. Jag har även ansökt om rutavdrag via Skatteverket och fått betalt. Men nu kommer mitt problem, jag har inget jag kan matcha skatteverkets utbetalning mot. Måste jag kreditera fakturan som redan gjorts och betalats av kunden. Eller kan jag lägga in skatteverkets utbet på ngt annat sätt? 

 

Mvh

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan matcha skatteverkets utbetalning på följande sätt. 

 

/Joachim

hej!

jag har samma problem, men när jag bokför de kan jag fortfarande inte registrera inbetalning av kundfakturan under obetalda kundfakturor. Nu när jag går in på fakturorna står det även att kunden ska betala fullpris, trots att skatteverket har betalat ut RUT till mig. Behöver gärna hjälp med detta!

/Oscar

Hej

Om fakturan inte är korrekt skapad enligt husarbete (Rot, Rut eller grön teknik) så behöver fakturan krediteras och en ny korrekt faktura får skapas enligt 

Den felaktiga fakturan kvittas mot kreditfakturan och inbetalningen matchas mot den nya fakturan.

Kreditera faktura

Skapa faktura med rot-/rutavdrag

/Joachim

HEJ IGEN!

 

jag gjorde en kredit faktura och sedan ångrade mig. Nu vill jag göra en kreditfaktura på den igen men kredit kommer inte som förslag på "åtgärder". Hur ska jag gå till väga?

 

fråga på svaret ovan som du svarade:

MÅSTE JAG DÅ SKICKA EN NY FAKTURA SOM KUNDEN BEHÖVER BETRALA IN IGEN, OCH SEN ÄVEN SÖKA OM NYTT RUTAVDRAG FRÅN BANKEN?

 

EXEMPEL:

Jag krediterar fakturan med husarbete, DÅ KOMMER DET ATT HELA BELOPPET INKL RUT SKA BETALAS TILLBAKA. ÄR DET RÄTT?

 

Finns det möjlighet att få någon som kan hjälpa och kolla på min skärm?

/oscar

Hej

Det går att kreditera en faktura igen efter att man ångrat en kvittning och en kreditering. Det som sker är att det skapas en ny faktura som måste krediteras istället.

 

 

Ja du bör skicka både kreditfakturan och en ny korrekt faktura till kunden där RUT avdraget framgår. Om kunden behöver betala in igen beror på om beloppet de betalat stämmer eller inte. har de betalt in hela summan så borde du betala tillbaka det som skall komma från skatteverket från kunden.
Hanterar du det så behöver kunden inte betala in något mer

Det bör räcka med att du skickar krediten och den nya rätta fakturan till kunden och återbetalar beloppet de inte skall betala.

Vill du att någon skärmdelar med dig så ringer du in till vår support på 0470 - 70 62 00

/Joachim