Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utdelning av vinst från dotterbolag till moderbolag (holding)?

Hej,

Vi har 3 st bolag, moderbolag (holding) är ett AB, drivande bolag som är ett AB och ett till drivande bolag som är ett HB.

Vid slutet på skatteåret är det dags att ta utdelning from AB och HB (dotterbolagen). Styrelsen är med på att all utdelning skall överföras till moderbolaget för att eventuellt i framtiden kunna investera i någon av verksamheterna alt. nya projekt.

Frågan är, hur bokför man dessa transaktioner i dotterbolagen resp. moderbolaget?
Och, hur gör man med skatten?

Dotterbolagen ska betala bolagsskatten på vinsten, men moderbolaget skall inte? betala vinst på utdelning. Stämmer detta? Vad jag förstått så stämmer det, men hur redovisar man pengarna så de inte hamnar på ett post för skatteskyldighet?

Tack i förväg.

/James

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej James!

Detta kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men det kanske finns någon annan användare i forumet som har erfarenhet av detta och kan råda dig.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej James,

Utdelning från ett dotterbolag som är ett aktiebolag till ett moderbolag är inte skattepliktig förutsatt att andelarna i dotterbolaget kategoriseras som näringsbetingade (i huvudsak onoterade aktiebolag). Andelar i ett Handelsbolag kan däremot inte kategoriseras som näringsbetingade och resultatet ska därmed beskattas i moderbolaget.

Utdelning från ett dotterbolag som är AB till moderbolag bokförs:
K 1930 
D 2091 (eller annat konto för fritt eget kapital)

Utdelningen enligt ovan bokförs i moderlaget enligt:
D 1930
K 8012

Resultatet på konto 8012 är här inte skattepliktigt (förutsatt näringsbetingade andelar) i bilaga till skatteberäkningen ska därmed denna intäkt räknas bort från det beskattningsbara resultatet. 

För ett Handelsbolag är det delägarna som ska beskattas. När räkenskapsåret för ett Handelsbolag är slut tilldelas varje delägare sin del (storlek beroende på avtal, måste alltid finnas minst två delägare). I detta fallet ska alltså moderbolaget ta upp sin del av vinsten i Handelsbolaget till beskattning. 

I moderbolaget:
T.ex. D 1319 (årets resultat, HB)
T.ex. K 8013 (resultatandel HB)

Uttag från Handelsbolag bokförs i moderbolaget enligt:
D 1930
K 1313 (eget uttag HB)

Resultat, uttag och insättning i Handelsbolag bör vid nytt år omföras så att nettot bokförs mot andelar i HB.

Hur bokföringen ser ut i HB är jag dock osäker på, någon annan kanske har erfarenhet av detta?

Mvh
Marcus

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-28

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för informationen. Har löst det nu.