Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra uthyrning via Airbnb

Vi har ett bolag som hyr ut kontorslokal och stallplatser. Vi blir nu momspliktiga för vår uthyrning av gäststugan via Airbnb så vi tänkte att vi tar in detta i bolaget.

Jag får lite problem med att reda ut konton och bokföringsföljd.

Ett case kan se ut så här

  • Bokning sker 29 /12 2016. Airbnb producerar ett momskvitto på serviceavgift 110,70 +  25% moms 27,67, totalt 138,37
  • Gästen anländer 5/ 2017 och betalning släpps till mitt konto dagen efter 3413:-

När och hur bokför jag? Om jag är väldigt strikt ska jag bokföra vid bokningen? Hur hanteras momsen? Är detta uthyrning i annans namn (Airbnb)?

Tacksam för hjälp

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

I skattehänseende händer inget - kostnads-, intäktsmässigt förrän gästen bott klart och betalat efter den 5/1. Att Airbnb tar ut sin intäkt - din kostnad - i förskott redan den 29 december påverkar inte något resultat.
Du kan intäkts- och kostnadsföra allt i januari 2017

OM Airbnbs producerade kvitto måste bokföras 2016-12-29 debiterar du kontot för förskott till leverantörer med beloppet 138,37 och bokar om det samtidigt med allt annat i januari 2017.

Vill du lyfta momsen 27,67 kr i december så bokar du så och lägger bara 110,70 som förskott till leverantörer.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

"Vill du lyfta momsen 27,67 kr i december så bokar du så"

Jag tycker moms är svårt.

Vilket konto skall jag lägga den ingående momsen på ; 27,67

En tjänst utförd i EU-land?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det bara 2641 Debiterad ingående moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Mikael