Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra uttag lager internt?

Hej,
jag undrar hur jag går tillväga vid uttag av varor till egen förbrukning (slipskivor till egna maskiner) som är inregistrerade genom en leverantörsfaktura till lager.
Idag har vi ett konto för inköp till avdelningen (4011) men när vi beställer hem varor vet vi inte hur många som är avsedda för just den avdelningen eftersom vi även säljer från lagret till våra kunder.
Jag kan göra en manuell utleverans men hur får jag då med kostnaden till 4011?
Hur kostnadsför jag de varorna vid "eget uttag"?
Bör jag använda mig av resultatenhet istället för "eget" konto för avdelningen?
Med vänlig hälsning
Lotta

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Du skulle kunna använda dig av manuell utleverans i programmet. Precis som du säger påverkas inte kostnadskontot 4011 då utan lagerkontot, exempelvis 1460, och som mot konto brukar man använda lagerförändringskontot, exempelvis 4990. På så sätt minskar även antal i lager av den här artikeln.

I samband med utleveransen kan du plocka upp en resultatenhet för att kunna spåra hur många utleveranser som skett för de här varorna. Antingen har du en resultatenhet per vara eller en som enbart avser uttag till det egna företaget. Resultatenheten hamnar på kontot du anger på utleveransen, förslagsvis lagerförändringskontot 4990.

På detta sättet behöver du inte belasta konto 4011 igen. Vill du absolut göra det ändå kan du skapa en manuell verifikation med 4011 i kredit och lämpligt motkonto i debet.