Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kasper
MEDLEM

Bokföra uttag ur fonder ideell förening

Hej! Jag är kassör i en ideell förening och funderar på om vi verkligen har bokfört uttag ur våra fonder på rätt sätt. Vi har vårt huvudkonto på 1920 som är kopplat till bankkontot. En del av dessa pengar ligger som eget kapital på 2010, där pengarna på 2010 är uppdelade på två fonder 2050 och 2060. Är detta ett rimligt sätt att dela in det egna kapitalet?

 

När jag ska bokföra ett uttag från exempelvis 2050 för en lokalupprustning vill jag göra såhär:

KontoDebet

Kredit

1920 x
8050x 
2010  x
2050x 

 Så visar 2010 vårt totala egna kapital och 2050 den del av eget kapital som ligger i den "fonden" med negativt saldo. Och där 8050 är avsättningar för den fonden.

 

Det känns dock lite fel och jag funderar på om jag verkligen vill bokföra det på 8050 eller om jag ens ska ha med resultatkonton eftersom det endast är eget kapital som används. Vad ska jag isåfall använda för att det ska vara balans?

 

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Den konteringen känns spontant inte helt korrekt. Då jag förmodar att fondrna på konto 2050 och 2060 är avsättningsfonder för reparationer, underhåll etc så är det bara en omfördelning av tidigare års överskott/vinster som görs. Man skall med andra ord inte bokföra något i samband med avsättningar eller återföringar från dessa konton på 8050. Man kan förenklat säga att man enbart fördelar om det egna kapitalet i balansrapporten för att det skall vara tydligare att se vad som är avsatt och vad man har på respektive avsättningsfond. 

Om ni inte har pengarna insatta på något annat bankkonto så kommer inte 1920 heller att påverkas. 1920 bankkontot kan enbart påverkas om det faktiskt sker en överföring av pengar från ett konto på banken till ett annat bankkonto.

Exemplet ovan borde med andra ord enbart bestå av konto 2010 och 2050

2050 debet
2010 kredit

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim 

Hej! Tack för svar,

 

Precis, det är avsättningsfonder för lokaluppristning bland annat och precis det är en omfördelning av föregående års resultat. Men min fundering gäller när dessa pengar ska användas. Om vi genomför en lokalupprustning och vill "använda" de pengarna som vi gick med vinst föregående år hur ska detta bokföras? Ska jag isåfall bokföra det som nedan?

Inköp:

1920 kredit

7070 debet

och omplacering av det egna kapitalet 

2050 debet
2010 kredit

 

Vad har 8050 kontot för syfte? Eller bör jag stänga ned det kontot?

 

Allt gott,

Kasper

Hej

Du har fått det helt rätt i de två konteringarna du angett i frågan. Det är precis på det sättet det skall hanteras.

Konto 8050 ligger i kontogruppen för Resultat från andelar i koncernföretag. Så det används när man säljer av innehav eller får utdelning på aktier i andra koncernföretag. Så har ni inget sådan så kan du ta bort/sluta använda det kontot.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim