Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-13
09:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-04-13
09:40
Bokföra varulagers schablonavdrag - eEkonomi
Hej!
Hur funkar detta med att bokföra varulagret och schablonavdrag på 3% för värdeminskning?
Jag har nu bokfört varulager (utan något schablonavdrag) och årets resultat, när jag sedan fyller i förenklat årsbokslut på skatteverkets e- tjänst så räknar den av 3% schablonavdrag på varulagret och därmed blir R5, kostnader för varor, R 10, eget kapital och också slutligen R 11, bokfört resultat andra siffror gentemot balans- och resultaträkningen från Visma. Hur löser man det?
Skulle jag själv i bokföringen räknat av 3% av varulagret, då hade det bokförda resultatet blivit samma som i e- tjänsten?
Tack!
Hur funkar detta med att bokföra varulagret och schablonavdrag på 3% för värdeminskning?
Jag har nu bokfört varulager (utan något schablonavdrag) och årets resultat, när jag sedan fyller i förenklat årsbokslut på skatteverkets e- tjänst så räknar den av 3% schablonavdrag på varulagret och därmed blir R5, kostnader för varor, R 10, eget kapital och också slutligen R 11, bokfört resultat andra siffror gentemot balans- och resultaträkningen från Visma. Hur löser man det?
Skulle jag själv i bokföringen räknat av 3% av varulagret, då hade det bokförda resultatet blivit samma som i e- tjänsten?
Tack!
Svara
2 SVAR 2

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-13
09:47
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-13
09:47
Ja man justerar i bokföringen, jag brukar bokföra mellanskillnaden på föregående års lager och årets (efter minskning 3%) lagervärde.
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-04-13
10:29
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-13
10:29
Inkuransavdraget bokför du mot samma konto som du använder när du justerar varulagret i bokslutet.
Jag använder
4990 debet
1410 kredit
Mikael Pettersson
Jag använder
4990 debet
1410 kredit
Mikael Pettersson
Svara