Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena Rooth
MEDLEM

Bokföra vidarefakturering

Hej,

Jag har gjort ett inköp av en vara som är bokförd mot 4400 - Momspliktiga inköp i Sverige. Varan sålde jag sedan vidare till företaget som jag jobbar som konsult på och skickade en faktura till dem. Jag har nu fått pengarna och en bankhändelse som jag ska koppla. Men vilket konto ska jag nu bokföra den på? Borde jag då förslagsvis välja 3051 - Försäljn varor 25% sv ?? eller ska jag använda samma konto som innan? Alltså 4400 men då lägga summan i kredit-kolumnen?

 

I samma faktura skickade jag även med min telefoniavgift för den månaden. Så bankhändelsen innehåller även den kostnaden. Den betalningen la jag på konto 6200 - Tele och post (gruppkonto). Tycker jag borde lägga den mot samma konto men i kredit-kolumnen istället. Eller tänker jag fel?

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När det gäller dina funderingar om att använda konto 4400 och 6200 tänker du fel (ursäkta ordvalet). Att kvitta intäkter mot kostnader är inte tillåtet och det bör du avstå ifrån.

 

Fakturan skulle kunna konteras med 3051 när det gäller varan men normalt använder man alltid 3041 Tjänst när man gör detta slags vidare fakturering. Du utför en tjänst när du köper in och säljer vidare. Det passar också bättre när det gäller telefonavgiften.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Jo det låter ju rimligt att använda konto 3041. Tack för hjälpen!

 

Vänliga hälsningar 

Helena