Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agneta-72
MEDLEM

Bokförd skuld utan motkonto

Hej.

Jag har tagit över kassörsansvaret i en ideell förening. Jag har ingen djupare bokföringskunskap.

Vi har en skuld bokförd på konton 2380 och 2381 som en reserv vid skada.

Detta reservkonto har jag nu skapat och fört över pengar från bankkonto med kredit 1920 till sparkonto debet 1935. Summan på våra bankkonton stämmer.

Men jag har kvar en långfristig skuld fördelat på de två konto som jag skrev i början som avser beloppet på konto 1935.

Vi har bytt från ett gammalt Visma administration till den webbaserade Visma eEkonomi så vi har inga gamla bokföringar att utgå från. Så jag hittar inget motkonto  att bokföra bort denna skuld.

Kan säga att föregående kassör inte heller vet då det även fanns före hans tid.

Tacksam om jag kan få lite hjälp?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Utan att veta mer än du skriver i frågeställningen skulle jag misstänka att det är en ren reserv som lagts upp, inte en reell skuld. Därför finns det nog ingen anledning att boka bort beloppen - de är nog egentligen del av eget kapital i föreningen. Om en skada skulle inträffa kan föreningen debitera detta konto i stället för att kostnadsföra det belopp som måste betalas ut för att reparera skadan. 

En lösning skulle kunna vara att föra över beloppen till ett konto i 20-klassen så att det framgår att det är en reservering, inte en skuld.  

Jo du har uppfattat det rätt, att det är en reserv. Det ligger idag på konto 2380. 

Dock har vi öppnat ett sparkonto för detta och för över samma summa till det utan att tagit hänsyn till skulden. Så den kvarstår.

Så hur ska jag göra för att ta bort denna reserv?

AnnicaL
CHAMPION

Vad du har gjort är bara en omflyttning av likvida medel till ett separat bankkonto. Detta påverkar inte resultatet.

Att ta bort en reserv är resultatpåverkande, dvs det blir en vinst i år om den bokas bort. När  avsättningen gjordes bokfördes en kostnad för ev framtida skador - detta blev en kostnad som minskade vinsten det året. Om ni inte behöver reserven längre ska ett kostnadskonto krediteras och 23-kontot debiteras. Då får ni bokföra den  verkliga kostnaden om och när en skada inträffar i framtiden.