Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring årsskifte

Jag har handlat en skrivare 31 dec och andra förbrukningsartiklar. Skrivaren är bokförd 2 jan på bankkontot och de andra varorna är fortfarande inte bokförda. Vid matchning blir det 2 jan men jag vill ha varorna på år 2014.
Jag har Visma eEkonomi och fakturering
3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

För att få den bokförd på 2014 bör du skapa en leverantörsfaktura på det datum då köpet gjordes. Sedan kan du matcha betalningen mot leverantörsfakturan efter årsskiftet, men eftersom fakturadatum är innan årsskiftet hamnar kostnad och moms på 2014.
sparkle
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra på köpdatum eller?.

Jag köpte en pryttel från leverantör den 19/12 med kort över nätet.  Prytteln var restad och levererades inte förrän 7/1. När prytteln levererades mailades ett kvitto där det står Köpdatum 19/12. Pengarna på kontot drogs inte förrän 7/1. 

Vilket boföringsdatum ska man använda? 19/12 eller 7/1?

I normala fall är det ju bara en dag (två tops) som skiljer, men här är det ett helt årsskifte i mellan.
larhje
MEDLEM

Inlägget raderat (blev flyttat till en annan tråd och då går inlägget inte att förstå längre.....)