Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av betalning av EU-moms

Jag har en fundering gällande OSS-momsen som ska betalas till SKV var tredje månad (i mitt fall).

Jag undrar hur ni hade valt att boka betalningen av den? Vilket motkonto till 1930?

Ska det bokas upp någon skuld precis som den svenska momsen på konto 2650? I sådana fall antar jag att det bästa vore att använda ett separat konto för EU-momsen.

 

Min tanke är att vid slutet av varje månad inom redovisningsperioden boka den totala utgående EU-momsen på ett konto som exempelvis heter 2651, för att sedan när den betalas i slutet av nästa månad boka den på 2651 / 1930.

Låter det rimligt? När det gäller den svenska momsen så förs ju utgående och ingående moms över till 2650 vid körning av momsrapporten varje månad, så där behöver man ju aldrig boka upp någon skuld där manuellt.

 

Tänkte att jag kollar här innan jag bokför något som riskerar att bli tokigt. 🙈

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle inte blanda in 2650 med detta eftersom det är kopplat till momsrapporten samt gäller för svenska momssystemet. Det finns tyvärr väldigt lite riktlinjer kring hur bokföringen skall se ut än så länge, då OSS hanteringen är så pass ny men jag tycker det låter rimligt att skapa konto 2651 för att manuellt bokföra den totala EU momsskulden dit inför varje redovisningsperiod och sedan bokföra betalningen mot 1930 och 2651 för att få bort skulden.

 

Det du kommer behöva tänka på är att man skall deklarera momsen i EURO till OSS systemet men i bokföringen kommer det vara i SEK, vilket kommer med största sannolikhet skapa någon form av valutakursdifferens. Detta eftersom du bara skall ta bort den skuld som bokfördes upp först mot 2651 så att det försvinner, men det beloppet kanske inte stämmer exakt med vad det blir i EURO när man deklarerar. Jag kan rekommendera dig att kontakta Skatteverket eller en konsult hur man bör hantera den differensen, dvs bör den hanteras som en normal valutakursdifferens eller bör den bokföras mot ett speciellt konto. 

 

Om någon annan användare i forumet gjort på något smart sätt så får de gärna dela med sig här i tråden för att kunna hjälpa fler användare.

Ha en fin helg!

 

/ Josefine