Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av bostadsförmån

Hur ska jag bokföra min bostadsförmån? Jag har en liten hyresfastighet i vilken jag själv disponerar en av lägenheterna. Hittills har jag valt att betala en marknadsmässig hyra till mig själv och bokfört det som en vanlig hyresintäkt på konto 3101. Det blir dock lite krånglig när jag ska deklarera eftersom jag då måste räkna ut hur stor andel av intäkterna på kontot som är bostadsförmån. Jag skulle därför hellre vilja bokföra denna intäkt på konto 3201 Hyresintäkt bostadsförmån. Men hur går jag rent tekniskt tillväga för att göra det? Jag har försökt hänvisa till konto 3201 i artikelkonteringen men jag får inte upp det som valbart alternativ. Eller ska jag sluta med att skicka hyresavier till mig själv som jag sedan matchar mot de månatliga överföringarna som jag gör från mitt privata konto till företagets konto? Det kanske finns något smidigare sätt att bokföra bostadsförmånen på? Det hela kompliceras också av att vi under sommarmånaderna ibland lånar ut några av våra lägenheter utan kostnad till släktingar och vänner. Även den bostadsförmånen har jag bokfört på motsvarande sätt men jag skulle gärna vilja hitta något smidigare sätt att göra det på.

3 SVAR 3
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej - det har ju lite att göra med vilken företagsform du har - men här (längst ned) kan du hitta lite matnyttigt - tror jag 🙂
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretagare/enskildnaringsverksamhet/intakteroch...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset till Skatteverkets hemsida. Vi har en enskild firma och jag gör förenklade årsbokslut. Skatteverkets råd förefaller enbart gälla de som gör ett uttag från företaget i form av en bostadsförmån .Det jag undrar över är hur vi som i stället valt att betala in en marknadsmässig hyra till firman för den lägenhet vi själva disponerar ska bokföra och deklarera det? 

I princip är det ju ett eget uttag och skulle kunna bokföras löpande under kontogrupp 32XX (försäljning egna uttag) SRU-koden ska vara 7402 - då hamnar det i rätt ruta
Värdet av förmånen ska framgå i ruta R3 i näringsbilagan/NE
Det innebär att intäkten skall flyttas från från ruta R1 till R3 om du inte ändrar kontona
Här kan du se kopplingarna till kontoplanen
http://www.bas.se/wp-content/uploads/2017/06/NE_K1_17.pdf