Hur ska jag bokföra min bostadsförmån? Jag har en liten hyresfastighet i vilken jag själv disponerar en av lägenheterna. Hittills har jag valt att betala en marknadsmässig hyra till mig själv och bokfört det som en vanlig hyresintäkt på konto 3101. Det blir dock lite krånglig när jag ska deklarera eftersom jag då måste räkna ut hur stor andel av intäkterna på kontot som är bostadsförmån. Jag skulle därför hellre vilja bokföra denna intäkt på konto 3201 Hyresintäkt bostadsförmån. Men hur går jag rent tekniskt tillväga för att göra det? Jag har försökt hänvisa till konto 3201 i artikelkonteringen men jag får inte upp det som valbart alternativ. Eller ska jag sluta med att skicka hyresavier till mig själv som jag sedan matchar mot de månatliga överföringarna som jag gör från mitt privata konto till företagets konto? Det kanske finns något smidigare sätt att bokföra bostadsförmånen på? Det hela kompliceras också av att vi under sommarmånaderna ibland lånar ut några av våra lägenheter utan kostnad till släktingar och vänner. Även den bostadsförmånen har jag bokfört på motsvarande sätt men jag skulle gärna vilja hitta något smidigare sätt att göra det på.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.