Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av engångs- och årlig avsättning av medlemsavgifter i samfällighetsförening

Hej! Vår samfällighetsförening har på årsstämman beslutat om att årligen avsätta en viss summa av medlemsavgifterna för att möta framtida utgifter för underhåll av garage mm (enl antagen underhållsplan). Därutöver bestämdes att detta året göra ytterligare en engångsavsättning  på ett större belopp av medlemsavgifterna.
Samfällighetsföreningen har endast ett bankkonto hos banken.

Min fråga är om det är ok bokföringsmässigt att utöver bankkontot lägga till ett nytt tillgångskonto, döpa det till "Underhållsfond" och föra över pengar till detta från bankkontot? Känner mig tveksam och undrar om detta blir fel för saldobeskedet från banken kommer ju visa hela beloppet på ett konto och man själv får ju addera båda tillgångskontona för att få det att stämma. Tacksam för tips så snart som möjligt på hur man ska göra så det blir rätt "enligt god redovisningssed"!

Vänliga hälsningar
Carina
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Nu har jag inte en kontoplan för samfälligheter framför mig, men det normala är att man upprättar ett tillgångskonto, precis som du skriver, och döper det till "underhåll" t ex. Pengarna man avsätter till fonden kommer inte från bankkontot utan från samfällighetens egna kapital (vinst).

Du bokför alltså debet underhållskontot och kredit årets vinst. Om man har valt att göra en avsättning större än årets vinst kan man motboka "ackumulerad vinst"

Själva kontanterna står kvar på bankkontot.

//Tina