Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

UHL___
MEDLEM

Bokföring av faktura delad över årsskifte

Hej! Jag fick en faktura på 94375:- på ett golv som vårt dagis lagt in. Fakturan är daterad 2014-07-22 och beställningen var gjord 2014-03-18. Halva fakturan skulle betalas 2014-08-22 och den andra halvan 2014-09-22. Vår kassör försökte betala hela fakturan på en gång 2014-08-22 då vi har sep-aug som räkenskapsår, men eftersom vi har en spärr på banken så fick hon inte igenom hela summan i augusti, utan hälften drogs i 2014-09-01.

Hur bokför jag så att sep-betalningen syns som en skuld? Vi bokför enligt kontantmetoden och vill absolut ha ned vinsten för 2014.

Går det att ordna?

Tack på förhand! / Ulrika

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Har du inte journalfört betalningen kan du radera den och göra om den, på två olika datum. 

Det finns två olika sätt att radera betalningen, beroende på hur du har gjort utbetalningen. 
Antingen går du in på leverantörsfakturan, fliken Betalningar. Markerar betalraden och klickar på soptunnan. 
Går inte det får du istället gå in under Betalningar - Utbetalningar, här markera leverantörsfakturan det gäller och ändra betalstatus till Ej betald. 

Efter det kan du gå in på leverantörsfakturan, fliken Betalningar, och göra om betalningarna, på två olika datum. 
Gör två direktbetalningar via knappen Ändra betalstatus, ange rätt datum, belopp och konto. 
UHL___
MEDLEM

Jag vill bokföra den som en skuld per 2014-08-31, för golvet är ju redan lagt 2014 och då vill jag ha kostnaderna där också, även om vi faktiskt betalade dem i september 2014, dvs i "fel" år.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Ulrika!

Om du har registrerat leverantörsfakturan under rätt bokföringsår så spelar det ingen roll att den blir betald året därpå, även om du har kontantmetoden.
Alla obetalda leverantörsfakturor ska tas upp i bokslutet både kostnaden och den ingående momsen.
Är detta gjort så har du fått kostnaden på rätt år.

Annars bokför du dina obetalda leverantörsfakturor vid räkenskapsårets utgång. Till exempel
2440 kredit
4010 debet
2641 debet.

När betalning sen sker året därpå bokförs det förslagsvis
2440 debet
1930 kredit

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
UHL___
MEDLEM

Tack!
UHL___
MEDLEM

En liten fråga till! Blir inte klok på detta! Golvet kostar ju över 97000 kr och kommer att användas i förhoppningsvis 5-10 år. Ska jag inte boka det på 1020 inventarier och verktyg då så att jag kan dra avskrivningarna i säg 10 år?

Eller ska jag använda mig av 5410? Hur går det med avskrivningen då? Snälla hjälp, för jag får verkligen inte till det!

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Äger ni fastigheten eller hyr ni den från någon annan?

För att det ska räknas som en tillgång och skrivas av ska den bokföras på ett konto i klass 1xxx.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~