Hej! Jag fick en faktura på 94375:- på ett golv som vårt dagis lagt in. Fakturan är daterad 2014-07-22 och beställningen var gjord 2014-03-18. Halva fakturan skulle betalas 2014-08-22 och den andra halvan 2014-09-22. Vår kassör försökte betala hela fakturan på en gång 2014-08-22 då vi har sep-aug som räkenskapsår, men eftersom vi har en spärr på banken så fick hon inte igenom hela summan i augusti, utan hälften drogs i 2014-09-01.
Hur bokför jag så att sep-betalningen syns som en skuld? Vi bokför enligt kontantmetoden och vill absolut ha ned vinsten för 2014.
Går det att ordna?
Tack på förhand! / Ulrika
En liten fråga till! Blir inte klok på detta! Golvet kostar ju över 97000 kr och kommer att användas i förhoppningsvis 5-10 år. Ska jag inte boka det på 1020 inventarier och verktyg då så att jag kan dra avskrivningarna i säg 10 år?
Eller ska jag använda mig av 5410? Hur går det med avskrivningen då? Snälla hjälp, för jag får verkligen inte till det!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.