Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MamRac
MEDLEM

Bokföring av leasingbil

Hej,

Vi har tagit ut en lättlastbil på leasing för vårt AB. Vi har fått den första fakturan och undrar om någon kan förklara för mig exakt hur detta ska bokföras? Vi har inte betalat fakturan än. Tack på förhand!

MamRac_0-1720431508057.png

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @MamRac 

Om jag tyder fakturan korrekt så handlar detta om en betalning av första förhöjd leasingavgift. Om det stämmer så bokförs det som en tillgång på konto 1720 Förutbetalda leasingavgifter och avskrivningar behöver sedan göras tills det att den första förhöjda leasingavgiften är helt avskriven. 

Vilken moms som ska redovisas beror på om fordonet klassas som en personbil eller inte samt vilken typ av verksamhet man har. Det vanligaste är dock att man enbart får dra av halv moms både på den första förhöjda leasingavgiften samt de löpande leasingavgifterna som följer. Mer information kring detta finns att läsa här:

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget 

Kontakta Skatteverket om du känner dig osäker på ifall du får dra av hela eller halva momsen.

Löpande leasingavgifter bokförs på konto 5615 om fordonet klassas som personbil och 5625 om fordonet klassas som lastbil. Vilken moms som redovisas beror på det jag skrev ovan.  

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela