Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av punktskatt (alkoholskatt)

Hej!
Jag har ett bryggeri som är ett AB, använder eEkonomi. För lagerbokföring använder jag en separat bok där in- och utleveranser i skatteupplaget dokumenteras. Där förs även punktskatten in för varorna när de lämnar upplaget. Varje månad ser jag då tydligt vilken punktskatt som ska deklareras.

I eEkonomi konteras sålda artiklar på 1920 (D), 3051 (K) och 2611 (K). Jag har inte hittat något sätt att lägga till 2669 (K). En del av det som belastar 3051 utgörs ju av punktskatt.

Förslag på lösning:
Jag har skapat ett eget bokföringsförslag (manuell verifikation) för punktskattedeklarationen enligt följande:

3051 (D)
2669 (K)
2669 (D)
1630 (K)

Tanken är att summan av punktskatten som jag har i boken förs in på dessa konton när det är dags för deklaration varje månad. Vid betalning av punktskatten konteras slutligen,

1630 (D)
1920 (K)

Blir det rätt att göra på det här sättet, en gång per månad?

Med vänlig hälsning, Jonas

31 SVAR 31
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Jonas!

Jag tolkar din kontering som att du tar en del av försäljningssumman som du får in på 3051 och lägger på 2669 tills dess att du betalar skatten och då nollar ut konto 2669.
Detta borde funka, måste erkänna att jag inte är helt påläst på det här.

För att inte få en varning i momsdeklarationen så får du på din manuella verifikation ta bort momskoden på konto 3051. Eller ska beloppet i ruta 05 i momsdeklarationen minskas?


Gå gärna in i tråden Artikelkontering med skuld-/fordranskonto - eEkonomi och lägg en kommentar.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar.

Vad jag förstår ska inte beloppet i ruta 05 i momsdeklarationen minskas eftersom moms ska betalas på punktskatt.

Ska jag därmed ta bort momskoden på 3051? Hur gör jag det och vad innebär det?

Din hänvisning till den andra tråden bekräftar att det inte går att lägga till 2669 i samband med försäljning om jag tolkat det hela rätt?

Med vänlig hälsning, Jonas
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du debiterar konto 3051 så minskar din omsättning. Också momsunderlaget i ruta 05 minskas. 
Om ruta 05 på momsdeklarationen inte ska minska så får du gå in under Bokföring - Verifikationer och klicka på Åtgärder - Korrigera momskod.

Ja, du får som sagt gärna lägga en kommentar om att du också önskar att man kan välja andra konton på artikelkonteringarna.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Så jag gör en manuell verifikation enligt bokföringsförslaget ovan med rätt belopp. Sedan går jag in och korrigerar momskoden efteråt på den verifikationen?

Tycker du det verkar rimligt att ruta 05 på momsdeklarationen inte ska minska?

Exakt så gör du!

Kontrollera gärna med Skatteverket, jag vågar faktiskt inte svara på det.
Du får gärna återkoppla här när du vet!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tyvärr får jag inget bra svar av Skatteverket.

Jonas

Hej igen!

Om du lämnar ett räkneexempel till Skatteverket så borde de kunna svara på vilket belopp som ska redovisas i ruta 05 och vilket belopp som ska in i ruta 10.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack, det ska jag göra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Klart och tydligt.

I ruta 05 ska beloppet vara inklusive punktskatten, ruta 10 inkluderar momsen på både varan och punktskatten.

Borde man då inte kunna betala in punktskatten från boken och endast kontera enligt,

1920 (K)
1630 (D)

och inte krångla till det med 2669 och 3051?

Hej!

Jag skulle nog ändå göra bokföringen så som du har skrivit först. Men plocka bort momskoden på konto 3051 när du gör verifikation nummer två.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nu är det mycket nära att jag förstår hur jag ska göra 🙂

Blir dock lite förvirrad när du skriver att jag ska ta bort momskoden på 3051 när jag gör verifikation två. I verifikation två ovan konteras bara 1920 och 1630. Har du tid att avsluta med hur konteringen ska gå till, och i vilken ordning, så blir jag jätteglad och nöjd. 

Jonas

Jag menar verifikationen där du flyttar om
3051 (D)
2669 (K)
2669 (D)
1630 (K)

Där tar du bort momskoden på konto 3051 så minskas inte beloppet i ruta 05.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anna, har du möjlighet att kolla min fråga nedan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Jag sitter i samma sits som Jonas, med ett bryggeri och E-Ekonomi. Har läst tråden, men är inte riktigt med på alla svängar här. 

Så här har jag tänkt mig att man (kan) göra, men skulle verkligen uppskatta om någon av er kan kolla och bekräfta, alternativt påpeka vad som är fel i detta 🙂 

Försäljning; 

När jag säljer öl så gör jag en vanlig kundfaktura. Den konteras enligt systemet;

1510 (D)
3051 (K)
2611 (K)

Moms; 

  1. Jag tar ut momsredovisning från E-Ekonomi (kvartalsvis). Här borde 2611 komma upp?
  2. Jag för en manuell logg i Excel över in och utförsel då Visma inte stödjer något av detta. 
  3. Excel rapporten räknar fram punktskatten som skall betalas varje månad. 
  4. När jag redovisar till SKV redovisar jag en rapport baserat på #1 ovan och en för punktskatten som baseras på Excel rapporten utanför systemet. 

Frågor; 

  1. Går det att göra enligt ovanstående?
  2. Hur konterar jag #4? Dvs punktskatten som går helt utanför systemet. Att jag kommer använda 1930 förstår jag, men vilket blir mot kontot?
  3. Jonas: Din redovisning av inleverans etc, hur funkar det? Något du vill dela med dig? Tänkte med tanke på att vi är i samma bransch kanske vi kunde dela erfarenheter, tills Visma börjar stödja "Inleverans" och Försäljningsstatistik. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Toni!

Ska försöka förklara hur jag gör.

Lagerbokföring sköter jag i en traditionell bok. In- och utleveranser av öl skrivs upp och signeras. För varje uttag dokumenteras alkoholskatten samt den ackumulerade skatten för månaden. När det är dags att deklarera månaden går jag in på SKV och registrerar volym och skatt och sedan bokar jag om skatten eEkonomi. Låt säga att skatten är på 4000 kr. I eEkonomi har jag skapat ett bokföringsförslag (utan momskod på 3051), som jag kallar punktskattedeklaration, där de 4000 kronorna bokas om enligt:

3051 4000 (D)
2669 Övriga punktskatter 4000 (K)
2669 4000 (D)
1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) 4000 (K)

När sedan skatten betalas och bokförs krediteras 1920 och skattekontot 1630 debiteras. 

Jag tror detta funkar men har inte blivit utsatt för revision ännu.

/Jonas
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jonas, 

Tack för ditt svar, uppskattas! Nog för att jag är ekonom, men Gud straffade oss ekonomer med två saker; Moms och Årsbokslut 🙂 

Några korta följdfrågor om du har tid vid tillfälle. Obs, frågorna kommer från att jag bara vill förstå lite bättre, det är lite oprövad mark här för mig. 

Ska väl först säga att jag tänker mig att man särskiljer på moms och punktskatt enligt följande;

Moms - Sköter E-ekonomi helt och hållet. Det lägger på moms på en kundfaktura, det kommer med på momsrapporten och jag redovisar och betalar därefter. 

Punktskatt - Sköter via separat excel ark som dig vad gäller in och utleveranser som räknar ut punktskatt att betala. Sedan gör jag en lev faktura till Skatteverket (mest för att då sköter bankkopplingen resten) och betalar den vägen.
1. Varför blandar du in konto när det gäller skatt? Jag tänker att momsen ligger ju på 3051, men den kommer upp i en momsrapport man tar ut från E-Ekonomi? 

2. Fråga till VISMA; Skulle man inte kunna skapa lev faktura till SKV med kontering; 

2669
1630

Och när man registrerar betalningen sedan så går det mot 2669 och 1920 enligt Jonas info ovan?


Då får man ju lite bättre koll på sakerna, och mindre manuellt arbete, jag hatar manuell administration... 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är inte ekonom men har blivit straffad med annat 😉

Jag vet inte om jag förstår din fråga angående konto men så här tänker jag. Eftersom även punktskatten hamnar på 3051 så flyttar jag bort den till 2669. Det bästa hade ju varit om man hade kunnat göra det direkt när man skapar kundfakturan.

Det där med leverantörsfaktura till SKV låter inte så dumt.

/Jonas

Hej!

Bra idé! Lägg gärna det som en ny tråd https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/new

Hojta till om ni behöver bolla något mer så försöker jag hjälpa till!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna, 
Ska lägga det som en ny tråd. 
Fråga till dig;


  1. Varför skall man flytta bort punktskatten från 3051 till 2669??