Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av sjuk- och olycksfallförsäkring

Hej!

 

Funderar hur jag bokför sjuk- och olycksfallsförsäkring för delägare aktiebolag?

 

Mvh

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

 

Jag hittade bra information gällande detta på bokföringstips.se och hur du ska bokföra beror lite på om det ska klassas som en skattefri eller en skattepliktig förmån. På deras sida kan du få hjälp med du ska resonera kring detta samt konteringsförslag. Jag angav båda alternativen så du kan du välja det som stämmer för er. Skatteverket kan självklart också hjälpa dig med att avgöra om det ska vara skattefritt eller skattepliktigt. 

 

Kostnaden för en skattefri förmån av olycksfallsförsäkring bokförs i kontogrupp 75 för anställda och i kontogrupp 63 för delägare som inte är anställda. 

 

Kostnad för en skattepliktig förmån av olycksfallsförsäkring bokförs i kontogrupp 75 för anställda och i kontogrupp 69 för delägare som inte är anställda. 

 

/Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har fått en faktura på totalt 676:-. där sjukvårdsförsäkringen utgör 605:- och ska förmånsbeskattas med 60% + olycksfallsförsäkring är på 71:-, där står det inget om förmånsbeskattning. Vilka konton måste jag lägga upp i programmet?

/Annette

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag är ägare och anställd i mitt aktiebolag. Jag har tecknat en olycksfallsförsäkring privat och nu fått min första faktura. Kan jag betala detta via aktiebolaget? Hur går det bokföringsmässigt till, och hur visar jag det i deklarationen? Tacksam för övertydligt svar då jag är relativt färsk på bokföringsdelen 🙂 

Om du har tecknat försäkringen privat så är den väl även utställd till dig privat, därmed inte en kostnad i företaget.

Om försäkringen tecknas av företaget så är det ok att betala den genom företaget, men om premien är avdragsgill eller inte kan jag inte med säkerhet svara på.