Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av takreparation sam bidrag för detta

Hej,

 

Vi har gjort en större takreparation av en stallbyggnad som vi ska använda för uthyrning av stallplatser.

För hälften av kostnaden har vi fått ett bidrag från länsstyrelsen. Hur bokför jag det här?

 

/ O

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Ola,

När du bokför ett statligt bidrag kan du göra det på konto 3985 Erhållna statliga bidrag. Om du inte har det kontot upplagt i din kontoplan kan du kopiera ett annat konto som börjar på 39xx. 

 

Vad gäller bokföring av takreparationen hittade jag detta i boken Redovisa rätt:
Utgifter för löpande kostnader för pågående till- eller ombyggnad debiteras konto 1181 Pågående ny-, till- och ombyggnad (BAS 2020). När byggnationerna avslutats krediteras konto 1181 och i stället debiteras det tillgångskonto som byggnationen avser, t.ex. konto 1110 Byggnader.

 

De kostnader som däremot avser reparation och underhåll av fastigheten i samband med till- eller ombyggnad kostnadsförs i takt med att arbetet utförs på konto 5170 Reparation och underhåll av fastighet, vilket debiteras, reparation och underhåll.

 

I och med att detta säkert rör sig om en hel del pengar och för att det är viktigt att du redovisar korrekt så rekommenderar jag att du säkerställer lösningen med din redovisningskonsult. 

Ha en fin dag! /Tinna