Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sponsra ett UF företag

Hej,

räknas sponsring till ett UF-företag som att vi (ett bolag) köper en tjänst och skall då göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter?

I detta fall handlar det om sponsring av likvida medel med reklam som motprestation. 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag jag tolkar det jag läst från skatteverkets riktlinjer om Sponsring som att sponsringen sker till ett UF inte ska vara ett undantag. Sponsring innebär i stora drag att ni betalar en summa pengar, ger varor eller tjänster i utbyte mot att mottagaren framställer företagets produkter i olika sammanhang. Som jag förstår det så finns en motprestation i form av reklam från UF-företaget och då är sponsringen skattemässigt avdragsgill men jag rekommenderar att läsa igenom skatteverkets riktlinjer också eftersom det kan finnas andra faktorer att ta hänsyn till.

 

Med den informationen jag har och med förutsättning att sponsringen är avdragsgill enligt dessa riktlinjer kan den bokföras på exempelvis konto 5980 i bokföringen.

Konto Debet Kredit
2440 - Leverantörsskulder/1930 - Företagskonto   x
5980 - PR, institutionell reklam och sponsring

x

 
2641 - Ingående moms

x

 


Ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. 

 

Dock räknas ju inte ett UF-företag som ett företag i juridisk mening då det är ett "övningsföretag". 

Därav min fråga om det även fast det inte gäller köp av tjänst ändå skall räknas som det och att vårt företag blir skyldig att betala arbetsgivaravgifter. 

Jag förstår verkligen hur du tänker men jag hittar inte någon konkret information om det på skatteverkets hemsida, inte heller när jag läser om UF-företag. Det kan vara en bra idé att kontakta Skatteverket i frågan tycker jag, gör du det så får du gärna dela med dig av deras svar här i tråden också.

På så sätt kan jag också lära mig något nytt! 🙂 


/My