Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av tidigare Inköp till nystartad firma

Hej!

Jag har startat en ny enskild firma. Jag har tidigare haft enkel erfarenhet av Visma Enskild firma då min sambo hade sin verksamhet för 1 år sedan. Där upplevde jag att det var väldigt enkelt att lägga in tidigare inköp i verksamheten rent bokföringstekniskt. Hon hade exempelvis köpt en Laptop innan verksamheten drogs igång med privata pengar. För detta kunde hon enkelt göra en "egen insättning av egna pengar" på angivet transaktionsdatum. Därefter gjorde hon en "utbetalning" och valde utbetalningstyp, i detta fall inköp av inventarie. Därefter sköttes bokföringen smidigt i bakgrunden. 

Jag finner det inte är lika lätt i Visma Online, jag använder tjänsten eEkonomi Bas för 99kr i månaden. 

Nu har jag startat upp verksamheten och lagt in alla vitala uppgifter. Nu vill jag registrera ett inköp av en dator vars inköp gjordes november i fjol. Detta för egna pengar. Hur går jag tillväga steg för steg?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får göra en manuell bokning av ett verifikat som du då konterar
Kont 5410 Debet (om priset på datorn understiger ett halvt prisbasbelopp)
KOnto 2018  kredit

vill du sedan ta ut det belopp som du "satt in" - lagt ut - för inköpet från firmans bankkonto konterar du

Kredit  1930
Debet 2013

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Då tar vi och skickar iväg första frågan...
Var omgående tvungen att inhandla en dator mm när jag startade mitt AB. Tyvärr var företaget bara några timmar gammalt så det gick ej att fakturera. Fick således köpa med privat kort. Hur redovisar jag detta så det blir rätt?

 

Vänliga Hälsningar
Herman