Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av utdelning

Jag har tagit ut utdelning i mitt eget bolag (AB) det gjorde jag den 23 februari 2016. För att jag skulle kunde bokföra det under 2015 borde det ha gjorts tidigare men nu blev det som det blev. Frågan är nu hur bokföra jag det i 2016?Jag har aldrig för tagit ut utdelning och har sparat upp från tidigare år. 
Bankkonto är givetvis 1930 som när utbetalning gjort skal vara i kredit och jag har redan betalat in 20% i skatt från mig privat. Men det är bokföringen i mitt AB jag inte vet hur jag skal göra för att det blir rätt.Hur gör jag

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Bokföringen ska inte göras det verksamhetsår utdelningen avser, utan först när det är beslutat på Årstämman. Då brukar man boka 2091/2893. När man sedan tar ut pengarna bokar man 2893/1930.

Om beslutet togs på Stämman 2015 för verksamhetsår 2014 skulle det i och för sig ha bokats upp i första steget under 2015, men då det bara är en flytt mellan 2 balanskonton påverkar det ju inte resultatet och är därmed inte hela världen.

Då kan du 2016 boka 2091/1930. (Detta kan du naturligtvis göra även om det avser 2015 om du betalar ut pengarna i samband med Stämman.)

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina
Tack för snabbt svar, men jag är nu lite osäker fortfarande eftersom det är första året jag bokföra själva 😞
Så bara föra att vara tydlig så tog jag ut pengarna den 23 feb 2016 och jag har låst mitt räkenskap - vilket ju betyder att jag inte kan ändra i 2015 (systemet säger ju att man skal låsa !)
Så för min del är det ok med att det kommer under 2016 vill det fungera och vi är enig om att det är 2 st verifikation som skal göras ?

1)
2091:D
2893:K

2)
2893:D
1930:K

Då kommer det bli rätt i bokföringen under 2016?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Nästan :-). Om du tog ut pengarna 23/2-16 och bokför 23/2-16 så räcker det med att du bokför

2091 D

1930 K

Det blir då rätt. Du bör lägga en kopia på Stämmoprotokollet som verifikationsunderlag.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

stort tack Tina
🙂