Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokslutsfrågor

Jag behöver hjälp! Gör just nu bokslut och har några frågor, jobbar i visma förening.
Vi har betalt tränare arvode, men gjorde det den 5 januari 2016. Men kostnaden hör hemma på 2015. Hur bokar jag den så att det blir riktigt för 2015.
Likaså har vi fått LOK stöd utbetalt nu som hör hemma på 2015 .

Sedan har det visat sig att man 2014 "glömde"  att boka bort försäljning av värdepapper. Hur tar jag bort dom i balansräkningen? Hur bokar jag bort dom?

Sista men inte minst hur bokar jag årets resultat/eget kapital , konto, debit ,kredit?

6 SVAR 6
KjellP
CHAMPION

Hej!
Boka tränararvodet för 2015 som vanligt - jag antar att ni använder 6890 (arvoden). Motkonto använder du 2820 (Löneskulder) där det får ligga över årsskiftet tills utbetalningen då du nollar kontot mot 19XX.
LOK-stödet konterar du som vanligt intäktskonto men lägger det på 1790 (Upplupna intäkter) över årsskiftet. När du får pengarna krediterar du kontot och för summan på 19XX.
Årets vinst eller förlust ska konteras på 8999, vid vinst använder du Debet och Kredit vid förlust. Motkonto är för en förening 2069 (Årets resultat)
Efter årsskiftet ska du sedan föra över motsvarande summa från 2069 till 2060 (Balanserat resultat).
KjellP
CHAMPION

Värdepappren - hur ligger de i bokföringen och hur har försäljningen bokförts 2014?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljningen bokfördes aldrig
Fd medlem
Inte tillämpbar

dom ligger på 1356 i balansen
KjellP
CHAMPION

Då måste föreningen ha en massa oredovisade medel på något konto. Eller försvann dessa andelar utan värde? Eller, hur har tidigare styrelse och kassör gjort???
Rätt hanterat borde det gått till som följer:
(Jag ger dig fiktiva belopp som exempel, bokfört värde 10 000:-, försäljningsvärde 12 000:-).
K 1356 10 000:- (Bokförda värdet)
K 8120 2 000:- (Realisationsvinsten)
D 1930 12 000:- (Förutsatt att pengarna kommit in på bankkonto)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till och med revisorerna har godkänt det... Lite märkligt. Pengarna sattes in på bankkontot och har gått åt. Men stort tack för din hjälp