Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av varor/förbrukningsmaterial

Efter att ha funderat och googlat är jag rädd att jag bokfört fel på en del varuinköp. Då både försäljningsprodukter och produkter som används i behandlingar köpts in från samma leverantör har jag antagit att allt går som varuinköp på konto 4000 men inser nu att detta ska delas upp på förbrukningsmaterial 5460 och varuinköp 4000. Detta har resulterat i ett högt lagervärde som sen justerades i inventeringen.

Till frågan: hur har detta påverkat firmans resultat och måste jag boka om till annat konto och sen göra om deklarationen?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du bara har bokfört på konto 4000 istället för en del på 5460, så påverkar det inte resultatet.

Du skriver sedan att det resulterat i ett högt lagervärde. Förmodar att du då justerat lagret utifrån vad du bokfört på 4000. Om du lagt in produkter i lagret som du sedan använt i behandlingar utan att ta ut dem ur lager, så har du ett för högt resultat och får därmed betala högre skatt. Du har också ett för högt värderat lager, vilket man inte får ha.

 I nästa steg står det att lagervärdet justerades i inventeringen. Om det innebär att de produkter som inte längre fanns i lager bokades ut på 4000, 5460 eller 4990 (lagerjusteringar)före bokslutet, så borde resultatet och lagret vara korrekt.

Om justeringarna däremot gjordes på det nya året, så skulle mitt inofficiella råd bero lite på hur stort värde det rör sig om.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Inventeringen gjordes 2014-12-31 och bokfördes på samma datum.

1490D
4090K

Och då ser det ut så här i resultaträkningen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om lagret är inventerat, så borde allting stämma.

//Tina