Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av varuinköp med egna pengar Uf-företag

Jag har tillsammans med två klasskompisar ett UF-företag och vi har köpt förbrukningsinventarier för 500kr och betalat detta med mitt kort. Sedan gjorde jag en banköverföring på 500kr från vårt företagskonto till mitt egna bankkonto. Hur bokför man detta på enklast sätt. Har kvitto från inköpet av förbrukningsvaror.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej och välkommen till forumet.

Vad kul att ni kör ett UF företag, hoppas ni tycker det är utvecklande, lärorikt och att det går bra. I exemplet nedan så antar jag att ni har ert företag som en enskild firma eller handelsbolag.

Nu till frågorna. För att göra detta på bästa sätt så hanterar ni det på följande sätt. 

1. På inköpsdatumet lägger du in en verifikation under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation som ser ut på följande sätt.

 

2. När sedan utbetalningen görs senare så bokför ni uttaget på följande sätt.

 

Om det skulle vara så att ni driver det med en annan bolagsform är ni välkommna att återkomma då det är andra konton som används på skuldsidan.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för hjälpen! 

UF-företaget är som en enskild firma. UF-företag sammanställer inte momsen så antar att jag sätter 500 kr i debit på konto 5460 i ver.1 o skippar momskontot.

 

Med vänlig hälsning,

Philip 

Hej

Helt korrekt. Bortse bara från momskontot och lägg hela summan på 500 på konto 5460.

/Joachim