Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring mot skattekonto ideell förening

Hej!

Jag är relativt med bokföring och har stött på ett frågetecken.
Jag kollar igenom gamla transaktioner mot skattekontot, och dessa ser ut som följer:

2710 Personalskatt - Debet
2730 Soc. avg. - Debet
1630 Avräkning skatter Kredit
1630 Avräkning skatter Debet
1920 Plusgiro Kredit

Som jag förstått det så bokför man 1630 debet, 1920 debet om man betalar in pengar till skattekontot. Där kan det väl sen ligga pengar som kan dras automatiskt. Praxis i vår förening verkar dock ha varit att direkt betala in pengarna till skatteverket från 1920. Behöver det  bokföras en Kredit - Debet på 1630 då, eller blir det bara överflödigt?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Ska försöka hjälpa dig med tänket, så att allt löser sig.

Varje månad, när det skapats en lönekörning som bokförts, uppkommer två skulder till SKV. Det ena är 2710 och det andra är 2730 (eller 2731 som jag använder). Skulder ökar alltid i kredit, så vid månadens slut (månadsskiftet, per den sista) ligger det en skuld till SKV som härrör sig från lönekörningen den månaden, låt oss säga -10.000:- för personalskatten och -10.000:- för arbetsgivaravgiften.

Vad jag gör sedan - så här gör säkerligen bara jag - är att jag bokar bort dessa skulder (skapar ett nytt verifikat) per den första månaden därpå (den månad då skatterna ska betalas till SKV) och lägger om detta till företagets skattekonto: jag lägger 10.000:- i debet på 2710 och 10.000:- i debet på 2730. I kredit hamnar då 20.000:- på 1630 (skattekontot) som en skuld till SKV.

Sedan per den 12:e, betalar du ut dessa skatter till SKV: på kassakontot i kredit hamnar då 20.000:- (pengauttag är alltid i kredit) och i debet 20.000:- på 1630. 1630 har då tömts och blivit tomt för denna gång.

Om du mellanlandar i 1630 varje gång per den första varje månad, är det enklare att stämma av skattekontot med de siffror som SKV har registrerat, för ibland lägger de på en räntekostnad eller annat, ifall man slarvat med dagarna. Jobbar man då mot kontot 1630 i bokföringen, är det enklare att få till det med avstämningarna. Och avstämningar på skattekontot är det bäst att göra varje månad så att 1630:s saldo stämmer med vad SKV har.

Jag tror, när jag läser vad du skrivit, att du måste ta ett kontoutdrag från bokföringen på 2710, 2730 och 1630 för att kontrollera att det som registrerats den 25:e (lönekörningen) i kredit, har betalats ut den 12:e månaden därpå.

Hör av dig igen, om du inte hänger med på vad jag skrivit, för det är inte så enkelt att förklara något  man gör med automatik 🙂

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ett utförligt svar.

Såhär ser det ut, lönen har alltid betalats ut strax innan 25e, som sig bör, där har också skulder mot 2710 och 2730 bokförts, så långt är allt som det ska.
Sedan finns det alltid en inbetalning till skatteverket, som ligger runt månadsskiftet. Ibland har denna verifikation legat innan månadsskiftet, men i vanliga fall ligger den någon av de första dagarna i månaden, aldrig den 12e i varje fall.

Det känns som att jag skulle behöva kolla upp hur denna inbetalning sker, har aldrig gjort en sådan själv men är det möjligt att betala in den innan den 12e, och lägger man den isf mot sitt skattekonto som sedan debiteras den 12e? 

De verifikationer jag skrev i mitt första inlägg ligger alltså ALLA på samma datum, därför jag tycker det ser så konstigt ut med en debet/kredit mot 1630 i samma verifikation..

Bokför 1630 som ett vanligt "bankkonto" dvs när det sker inbetalningar dit debet 1630 och ofta kredit 1930. När det sker uttag kredit 1630 och ofta debet 2710 och 2730 . Det blir lite extra verifikationer men bokar alltid på de dagarna när det sket händelser på 1630
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hämta kontoutdragen från SKV:s hemsida och stäm av mot din bokföring. Det är det enda jag kan råda dig i dagsläget. Då ser du enklare vad som hänt och varför det betalats ut till SKV på så udda datum. Där har ju också SKV matchat inbetalningarna mot de skulder för skatt och arbetsgivaravgifter som uppstått. Skriv ut från SKV och från bokföringen, ta en överstrykningspenna och matcha skulder och betalningar månad för månad.

//L