Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SofieHedberg
MEDLEM

Bokföring på momskonto 2650 i en enskild firma

Hej!

 

Jag har enskild firma, kontantmetoden och betalar moms en gång i månaden och jag har funderingar kring konto 2650. 

 

Saldot på kontot stämmer inte överens med det jag denna månad ska betala i moms till skv. 

Antar att jag måste bokföra in/utbetalningar varje månad men vilka konton ska jag använda och det är väl bara den summa jag är skyldig (vilket jag oftast är) som ska ligga där? 

 

Tack!

 

Mvh Sofie 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej Sofie,

Saldot på kontot, när man har månadsmoms och gör momsdeklarationen den 12e i andra månaden, består av de 2 senaste månadernas momsskuld tills den första av dessa deklareras.

T ex: vid årsskiftet har du momsen för november och december på 2650. När du deklarerat novembers moms i januari förs den skulden bort och hamnar som eget uttag, antingen på 2013 eller 2012 (som man kan använda för att kunna stämma av skattekontot). Sen när januari är slut och du kör momsrapporten för den månaden har du per sista januari kvar momsskulden för december och januari. 

 

Momsdeklarationen och betalningen till skattekontot är två skilda affärshändelser och ska inte blandas ihop. När du gjort deklarationen bokför du bort skulden från 2650. Om du gör inbetalningen från företagskontot bokför du det D2012 el 2013 och K1930 - då är 2650 inte inblandat alls. 

 

Lycka till! 

 

Tack Annica för jättebra svar! Hjälpte mig supermycket. 🙂

 

När jag nu kollar saldot i huvudboken per sista december var den -5503, vilket egentligen borde ha varit -5387, så det är en diff på 116 kronor. Jag har redan lämnat in min inkomstdeklaration och låst perioden så jag måste ändra i deklarationen. Kan jag låsa upp perioden och boka D2650 K2013 på dessa 116 kr per sista dec 2020? Tänker jag rätt då eller helt knasigt?

 

Sofie

När diffen är så liten tycker jag att du gör rättelsen på 2021, så slipper du göra om så mycket. Det är helt ok att göra rättelsen när man upptäcker felet. 

 

 

Tusen tack! 🙂