Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring pågående arbeten - eEkonomi

Hej
Har en fundering. På vilka konton ska pågående arbeten bokföras?  Har fått lite hjälp med bokföringen men blir nu lite tveksam. Han har bokfört dessa på 1930 och 4990. Så nu stämmer inte mitt bankkonto. 

Nu när jag ska fakturera dessa arbeten för december. Görs det på gamla (2016) eller nya bokföringsåret (2017). 

MVH/Oliwia 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skall du fakturera, så får du en intäkt. Intäkter bokförs på kontoklass 3xxx.  4xxx och framåt är kostnadskonton.

Skall du fakturera decemberintäkter skulle jag sätta decemberdatum både för din egen och för kundens skull.  Sista betaldag kan du ändra manuellt så kunden får alla sina kreditdagar de har rätt till.

Lycka till!

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Alternativt kan man boka på "löpande räkning" över ett bokslut. Jag bokar själv pågående arbeten på ett kundfordringskonto 1511 (debet), som jag kallar pågående arbeten. Sen använder jag konto 3010 som jag har döpt till "Ej fakturerad tid" (kredit) och detta konto är ej styrt till momsrapporten. När du sen fakturerar kunden så gör du det som vanligt. Efter det gör du en manuell omföring kredit konto 1511 och debet konto 3010. Hoppas det är tydligt nog/Lycka till // Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra löpande arbete till kund.

Hur bokför jag löpande arbete till kund i Schweiz?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej KL

I och med att den löpande räkningen inte är fakturerad så ska du inte använda något momsstyrt konto. Lägg ex upp ett konto i kontoplanen 3001 - döp det till Pågående arbete Schweiz. Bokför debet 1511 och kredit 3001. När du sen fakturerar så gör du en manuell justering kredit 1511 och debet 3001. Försäljningen antar jag att du har koll på i reskontran vid fakturering.

Lycka till