Om jag äger en båt som jag kör betalande passagerare med och investerar i exempelvis nya dieseltankar, hur ska jag redovisa dessa utläggen? Ska jag föra in dem under konto "Förbrukningsinventarier"? Jag har sett att det finns avskrivningstid för inventarier. Om avskrivningstiden är 3 år betyder det då att värdet är noll efter tre år? Vad händer om jag säljer båten ett år efter inköp av dieseltankarna? Båten ägs av mig själv, som privatperson, men jag har en enskild firma för passagerartrafik.
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga.
Om båten inte ägs av företaget får man normalt sett inte ta upp kostnader för förbättringar, reparationer etc så jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket vad som gäller i just ditt fall.
Om du får ta upp kostnaden för dieseltankarna i företaget och de kostar mindre än ett halvt prisbasbelopp (28 650kr exkl moms i 2024) kan du bokföra det på konto 5410 Förbrukningsinventarie, vilket innebär att kostnaden tas upp direkt. Om dieseltankarna kostar mer än ett halvt prisbasbelopp bokförs de som en tillgång på exemplvis konto 1221 'Inventarier' och avskrivning görs i bokslutet.
Det stämmer att om avskrivningstiden är 3 år betyder det att värdet är noll efter tre år. Om du säljer båten ett år efter inköp av dieseltankarna och dessa har bokförts som inventarie hanteras det som försäljning av inventarie i bokföringen.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Tack Pamela!
Mvh, Kim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.