Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring vid försäljning till eget holdingbolag samt utdelning

Hej!

Jag har ett par frågor kring bokföringen vid holdingbolag.

1) Jag har nu startat ett nytt bolag Holding AB dit jag vill sälja mina aktier i Driftbolag AB

Hur bokförs det?
Jag har 50 000 kr i aktiekapital och pengarna ligger på mitt bolagsbankkonto.
Tanken är att bolaget alltid ska äga de här aktierna och är skapat för att vi som äger Driftbolag AB (vilket vi idag gör privat) inte ska behöva dela på den lågbeskattade utdelningen.

2)a) Hur bokför jag utdelningen, det är näringsbetingade andelar så har förstått att Holdingbolag AB inte betalar skatt på dem eftersom Driftbolag AB redan gjort det (Sen betalar jag ju privat skatt när Holdingbolag AB delar ut dem till mig senare)

2)b) Hur ser det ut i resultatrapporten och deklarationen? Jag har fått in x kr i utdelning men jag har ändå 0 i omsättning? Var syns utdelningen?

3) Blir det alltid ett års fördröjning innan jag kan få pengarna privat nu när jag har ett holdingbolag?

Dvs:
Driftbolag gör 100 000 kr i vinst 2019, de delas ut 2020 till Holdingbolag AB (tidigare har de här delats ut till mig privat)  och kan då delas ut till mig 2021. Förutsatt att jag har kalenderår som räkneskapsår

4) Bonusfråga: Vart ska jag anmäla den här försäljningen? Har förstått att jag ska fylla i en K10 blankett? Är det en till sådan blankett då? Kommer skicka in en i samband med deklarationen för 2018 nu i veckan medans holdingbolaget fortfarande är under uppstart. Någon annan stans jag ska anmäla detta?
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

1
Bolaget som köper dina aktier bokför dem som en tillgång i sin balansräkning.
Debet 13XX
Kredit  1930

2A
Du bokför utdelningen som en skattefri intäkt i ditt Holdingbolag
Debet 1930
Kredit  801X

2B
Utdelningen syns som en Finansiell intäkt i bolagets deklaration

3
Du blir ägare till ditt holdingbolag under 2019 och äger det vid 2020 års ingång och kan då lyfta utdelning tidigast under 2020 enligt 3,12 reglerna.

4
Du ska fylla upprätta en avräkningsnota på försäljningsdagen mellan dig och ditt holdingbolag och vid inkomstdeklarationen för 2019 fylla i på blankett K 10 att aktierna sålts under 2019.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, vissa av kontona satte du X för, antar att det är för att man kan välja olika bokföringskonton där? Vet du vilka som är de vanligaste för skattefri intäkt och som en onoterad bolagstillgång?

För fråga 3)

Blir det alltid ett extra års eftersläpning eftersom det nu går via ett till bolag?
Innan delades ju t.ex 2020 års vinst i difrbolaget ut till mig privat 2021, men nu hamnar det i mitt holdingbolag och delas ut först 2022 till mig privat

Ser att det verkar vara en ändringsanmälan som ska göras till skatteverket också.
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/4...

och så ska man väl ändra vem som är verklig huvudman? (Jag kommer ju fortfarande vara det, fast via ett boag nu, vet inte om man måste göra någon ändring då)

Tack för din hjälp!

Fd medlem
Inte tillämpbar

1
1310 för andel i koncernbolag
1330 för andel i intressebolag

2A
8010 utdelning från koncernbolag
8012 utdelning från dotterbolag

3
Det är egentligen ingen eftersläpning, det handlar enbart om ägandet av 3:12 bolaget - äger man det vid årets ingång får man ta utdelning enligt 3:12 reglerna under det året, blir man ägare under året får man vänta till nästa år , då man äger bolaget vid årets ingång.

i ditt fall blir du verklig huvudman i ytterligare ett bolag, ditt holdingbolag, du är det ju redan i ditt driftsbolag.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Med eftersläpning menar jag att idag får jag privat ut vinsten ett år efter den är gjord i dritsbolaget. Medans nu blir det två år då den året efter den är gjord blir en vinst i holdingbolaget och först året efter det blir det en vinst för mig privat.

Man behöver inte justera något kring att man är verklig huvudman fast nu inte längre via direkt ägande utan indirekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vinsten i driftsbolaget för 2018 - tog du inte ut den innan du sålde aktierna till Holdingbolaget så skapade du en fördröjning.

Den gamla uppgiften för ditt driftsbolag är ju fortfarande aktuell så - nej.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo det gjorde jag, så har fått ut vinsten för driftbolaget 2018.

Medans vinsten för driftbolaget 2019 blir min privat tidigast 2021 och vinsten från drifttbolaget 2020 blir min 2022 osv (Eftersom det alltid "mellanlandar" i holdingbolaget ett år  innan det kan utdelas vidare.) Det var mest det jag undrade om man kunde komma runt på något sätt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Folke123!

Ni som känner er insatta i det här får gärna uppdatera med kommentar i tråden.
Det ligger utanför min kunskap 🙂

Ha det gott!

/Sofia