- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföringsalternativ vid köp av drivmedel till privat bil
Hej!
Jag skulle vilja ha några tips och ideér på hur man bör bokföra och hantera köp av drivmedel på företagskontot, till privat bil.
Säg att det är 900kr inkl moms (180kr är moms) i bränsle, som ägarna har lyckats köpa på företagskortet till sin privata bil i ett aktiebolag.
Vilka alternativ har man gällande att hantera detta bokföringsmässigt korrekt? Oavsett om det är rätt gjort eller ej så behöver ju köpet/transaktionen bokföras.
Jag önskar både svar kring hanteringen, men också bokföringsexempel inkl uträkningsexempel på hur detta hanteras. Både om man använt bilen i tjänst, men också om man använt den bara för privat körning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Bokför inköpet av drivmedlet mot konto 2893 och be sedan den som gjort inköpet att sätta in motsvarande belopp på företagskontot.
Bokför även den insättningen mot konto 2893.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej! Det
går inte att bokföra mot ex drivmedel men att inte ta med momsen och sen använda motkonto ” övriga ej avdragsgilla kostnader”? Om det är så att man tankat just för att pengar inte finns privat?
Men jag skulle kunna betala ut milersättning till företagets ägare?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Lägg inköpet på konto 2893 så länge och dra sedan av summan från milersättningen är mitt råd i så fall ifall det inte redan finns innestående skulder på konto 2893 för tidigare utlägg.
Visar med ett exempel på en bensinräkning på 1 000 kr och där milersättningen blev 1 500
1. Själva tankningen bokför du på detta sätt.
1930 Kredit 1 000
2893 Debet 1 000
2. När du sedan räknat fram och skall bokföra milsersättningen så bokför du den på detta sätt. Du betalar bara ut 500 av de 1 500
1930 Kredit 500
2893 Debet 1 000
7331 Debet 500
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, jag får inte riktigt ihop dina konteringar med debet/kredit. Har du möjlighet att uppdatera? 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Först betalar du en bensinfaktura på 1 000 kr som egentligen inte skulle betalas av företaget
1930 Bank Kredit 1 000
2893 Lån från närstående Debet 1 000
Sedan blir den totala milersättningen 1 500 kr. Då skall du enbart betala ut 500 kr eftersom företaget redan betalt 1 000 för bensinen.
1930 Bank Kredit 500
2893 Kredit 1 000
7331 Debet 1 500
Tryckfelsnisse var framme i den sista konteringen ser jag.
/Joachim