Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringsår för fordon

Hej, jag sålde en fyrhjuling använd i företaget strax före nyår. Hela transaktionen med betalning och faktiskt övertagande skedde i december 2015 men av olika skäl så fördröjdes registreringen av ägarbytet på Transportstyrelsen till i början av januari 2016. Så i fordonsregistret skedde ägarbytet efter årsskiftet. Min fråga är när (på vilket år) jag ska bokföra försäljningen?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du ska boka försäljningen i december 2015.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack. Kan du utveckla detta lite grann....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh, förlåt, självklart.

Om man har fakturametoden är det fakturadatum som är bokföringsdatum. Gör man ingen faktura är det betalningsdagen som gäller.

Om man har kontantmetoden är det betalningsdagen som är bokföringsdatum.

Då du skrev att hela transaktionen skedde i december vågade jag svara december, utan att veta om du hade kontant- eller fakturametoden.

Informationen från Transportstyrelsen är bara information om när de registrerade ägarbytet hos sig. De använder normalt det datum man själv fyller i på blanketten om ägarbyte.

//Tina 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Haha, ja när du skriver sådär blir ju saken glasklar och given. Nästan så det känns lite onödigt att fråga om en såå "självklar" sak.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Haha - allt man vet är ju ganska självklart. Det är innan man vet som det kan kännas lite grumligt 🙂