Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HejHopp
MEDLEM

Bokföringsdatum preliminärskatt vid årsskifte

Hej!

Jag använder Visma eEkonomi och gör egen bokföring i eget AB, gjort det i fyra år.

2021 blev det lite kaos då jag betalade preliminärskatten för december i början på januari 2022. Bokförde den också i januari. Skatteverket vill ha dessa pengar runt den 10e januari så allt är bra i den riktiga världen, men i "bokföringsvärlden" så blir det problem då jag ju har betalat för lite preliminärskatt under bokföringsåret 2021.

2022 betalade jag och bokförde dessa i god tid typ 20 dec. Allt väl, alla siffror stämde när jag gjorde deklaration och årsredovisning.

2023 glömde jag detta så betalade prelskatten för december den 2 januari. Nu till min fråga: kan jag ljuga i bokföringen och säga att jag betalade prelskatten den sista december bara för att underlätta årsredovisningen och säga där att jag betalat all preliminärskatt jag ska ha betalat under året, eller bryter jag mot bokföringslagen då?

Vänligen

/

Förvirrad

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skatten behöver inte vara bokförd i det året som den hör till utan skatter släpar alltid efter. Så du bokför bara betalningen av skatten i det år och på det datum som den faktiskt betalades in. Så att den inte är betald i "rätt" år gör med andra ord inte något.

/Joachim

Tack så mycket Joachim:)