Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Freddebokför
MEDLEM

Rätta felaktigt datum på utbetalning för leverantörsfaktura

Hejsan!

Har en faktura med förfallodatum 2023-12-12 och betalade denna 2023-12-12 kontant.

Råkade bokföra denna utbetalning på fel datum med fel år, alltså 2024-02-04.

Gick då in på den verifikationen (A1) och gjorde en korrigeringsverifikation, som jag då också satte datum 2024-02-04 på eftersom jag ju gör denna idag samma datum som det felaktiga datumet.

Får upp en varning om att man inte bör bokföra detta manuellt, men klickar OK.

Jag tänker att jag nollställer/raderar den felaktiga utbetalningen nu. Är detta korrekt?

Nu vill jag ju lägga in RÄTT utbetalning, alltså den 2023-12-12 men fakturan står ju som betald med bokföringsdatum 2024-02-04 (alltså det felaktiga).

Vad göra?

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Utbetalningen du försäker korrigera är det en utbetalning till dig själv för att du lagt ut pengar privat eller har betalningen till leverantören registrerat under kassa och bankhändelser med datm 2024-02-04?

/Joachim

Hejsan Joachim och stort tack för svar.

Det är en utbetalning till mig själv då fakturan betalades med mitt privata kort.

Så jag hittar inget under kassa och bankhändelser.

Jag använder mig av kontantmetoden, men om jag fattar det hela rätt så ändrar eekonomi detta så att det över årsskiftet ändå blir bokfört på rätt år (2023) även om utbetalningen till mig själv registrerades i år (2024).

MVH Fredrik

Hej

Du skall du bokföra utbetalningen på det datum den faktiskt skedde. För i 2023 så hände inte något på ditt bankkonto. bankkontotransaktioner skall du alltid bokföra på det datumet du faktiskt sker.

Du behöver hantera detta på ett annat sätt i bokföringen men för att kunna svara på hur exakt så behöver jag veta vilken bolagsform detta gäller samt vilken bokföringsmetod du bokför enligt?

/Joachim

Hejsan och återigen tack för svar.

Ahh okej, jag ser att skrev "kontant" och vad jag menar är "betalat med mitt privata bankkort" (bara för att undvika ev missförstånd) och det är en enskild firma som det gäller och kontantmetoden (men som jag tolkar det ändras till fakturametoden över årsskifte).

Ja, precis, det är som du säger inget händer ju på företagets bankkonto alls.

Hej

Ok då hanterar du det på följande sätt

1. I  2023 på datum 2023-12-12 lägger du en en manuell kontering via Bokföring > Fler konteringsval > Manuell kontering på följande sätt. Nu ser eller vet inte jag vad det är för typ av kostnad detta gäller men tar ett inköp av förbrukningsmaterial på 600 kr  med 25% moms som exempel.

2. Utbetalningen under kassa och bankhändelser som du gjort 2024-02-04 bokför du sedan på detta sätt.
Tryck på matcha, välj övriga uttag och egen kontering och bokför uttaget mot konto 2013 eget uttag.

Genom att göra på ovan sätt så får du in kosntaden och momsen på rätt datum i 2023 och bokför ändå utbetalningen från banken på rätt datum i 2024.

/Joachim

Stort tack! Ska titta igenom det mer i detalj senare. En sak som jag kanske var otydlig med. Hela affären, leverans och betalning skedde alltså 2023-12-12 och när jag la in detta i Visma så slant jag och hann trycka på "OK" innan jag hann lägga in rätt datum. Så 2024-02-04 har inget med saken att göra mer än att jag skrev fel.