Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pernilla M
MEDLEM

Bokfört ett inköp felaktigt - eEkonomi

Jag har felaktigt bokfört ett inköp som jag gjorde med företagskortet på konto 2018. Jag har försökt att skapa en korrigeringsverifikation men då får jag meddelandet att kontot är låst för manuell kontering. jag har också inköpet som en Ej bokförd bankhändelse efter att jag nu har en bankkoppling som fungerar. Hur ska jag hantera detta för att det ska bli rätt i bokföringen?
5 SVAR 5
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Pernilla! 

Hur ser verifikationen ut som du vill korrigera? Det vill säga vilka konton har du använt och står dem i debet eller i kredit? 
Återkom så ska jag hjälpa dig med en lösning. 
AnnicaL
CHAMPION

Jag skulle lösa det genom att matcha den öppna bankhändelsen som eget uttag, då kvittas posterna.

Smart! 🙂
Pernilla M
MEDLEM

Hej Lisa!
Här ser du min kontering. Som du ser så krediterade jag 2018 men inköpet gjordes med min företagskort och ska ju då belasta 1930, eller hur?

När jag försöker att skapa en korrigeringsverifikation så får jag det här meddelandet:


Tacksam för hjälp 🙂
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej igen! 

Det finns två olika sätt att lösa detta på, ett sätt är precis det som Annica skriver.

Det andra sättet är att matcha bankhändelsen och bokföra den mot 5400 och 2641 som du gjorde på verifikationen. 
Verifikationen behöver vi då ta bort och det gör du enklast genom att bara öppna verifikationen och ta bort alla rader och belopp, spara sedan verifikationen. Den tar upp en plats i nummerserien men inget finns bokfört på den 🙂 

Vill skicka med dig ett framtida tips om du har andra händelser att rätta, kika in Vanliga problem och lösningar för att få tips om hur du rättar på enklaste möjliga sätt.