Hej! Jag sitter och försöker knåpa ihop redovisningen för året och har kört fast på en grej. Har enskild firma och kör kontantmetoden. Problemet ligger i att det resultat jag får efter att ha fyllt i Skatteverkets blankett för förenklat årsbokslut inte stämmer överens med det resultat jag får från mitt bokföringsprogram Kapitas. (Hoppas det är ok att jag ställer frågan i detta forum trots att jag inte kör Visma, värt en chansning iallafall).
Jag har nyligen startat upp min firma och det här är första räkenskapsåret (aug 2023-dec 2024). Jag har köpt in handelsvaror (konto 4000) och förbrukningsinventarier (olika 5xxx och 6xxx konton) för totalt 69 304 kr. Jag har sålt varor och tjänster för totalt 9 458 kr (konto 3001 och 3004), och har också ett varulager till ett värde av 7 326 kr (bokfört på 1460 debet och 4900 kredit). Det ger enligt bokföringsprogrammet ett resultat för året på -52 521 kr.
Däremot på SKV:s blankett så får jag värdet -59 846 kr (9 458 - 69 304 kr) på Bokfört resultat (R11). Varulagret är ju i fältet B6 på blanketten och ska som jag förstår inte räknas med i det bokförda resultatet? Diffen mellan blanketten och bokföringsprogrammet är exakt värdet på varulagret, så antar att det måste ha något med det att göra.
Känns som att det är något jag missar, men vet inte riktigt vad. Uppskattar all hjälp jag kan få!
Du ska minska beloppet i ruta R5 med lagerökningen
Hej, tack för svar!
Jag insåg att jag hade rört till det lite och räknat fel. Har nu fått blanketten att stämma med resultaträkningen som bokföringsprogrammet gav mig. Däremot så har jag en momsfordran som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med nu. Har förstått det som att momsfordran ska bokföras på innevarande år och skrivas in i B8 på blanketten. Jag har bokfört den enligt följande, men den finns inte med i programmets resultaträkning.
2640 | Ingående moms | 13 019,54 | |||
2611 | Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% | 1 473,20 | |||
1650 | Momsfordran | 11 546,34 |
Behöver jag överhuvudtaget bokföra momsfordran eller räcker det att jag bokför det nästa räkenskapsår när jag får en inbetalning från Skatteverket?
Hej
Momsredovisnignen består enbart av balanskonto och syns därför enbart i balansräkningen. Både en fordran och en skuld till skatteverket för moms måste bokföras upp så man nollar de löpande momskontona (I detta fallet 2640 och 2611) och samlar ihop allt på antingen 1650 (fordran) eller 2650 (Skuld)
Man skall alltid börja kommande momsperiod med noll i ingående saldo på sina löpande momskonton (2610 - 2649)
/Joachim
Du bokför momsen per 241231 och det påverkar Balansräkningen men inte Resultaträkningen. Precis som du skrev sätter du momsfordran i ruta B8
Tack till er båda för svaren! Nu ser allt ut att stämma 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.