Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bott, ätit och åkt taxi i EU-land!

Hej!
Jag håller febrilt på med min momsredovisning men har stött på patrull.

Jag har hållit en kurs i Österrike och då bodde jag på hotell, åkte taxi och åt på restaurang.
Dessa skattesatser har de tagit ut, taxin 10%, hotellet 10 och 20% samt restaurangen 10 och 20%.

Hur bokför jag dessa kostnader och på vilka konton?

Tack på förhand!
6 SVAR 6
Sochy_
MEDLEM

Du bokför utan moms. Alltså totalsumman
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack men på vilka konton ska jag redovisa kostnaderna på eftersom det inte är någon moms. Förmodar att de vanliga utgiftskontona inte fungerar eftersom då ska det ju vara moms.

5832 tycker jag är lämpligt konto då det handlar om kost och logi utomlands.
Kostnadskonton har inga momskoder i vanliga fall, så det blir inte något problem för dig.
Du kostnadsför utgiften inklusive den österrikiska momsen på det kontot. Om du nu får tillbaka momsen så krediterar du samma konto.
Sochy_
MEDLEM

Du bokför utan moms. Alltså totalsumman
KjellP
CHAMPION

Du kan alltså inte dra av moms från annat land. Utan totalsumman är din kostnad.

Däremot finns en tjänst hos Skatteverket där du som företagare kan begära återbetalning av EU-moms kalenderåret efter. Det ska då handla om minst 50 Euro under året för att hanteras. 
Tjänsten fungerar mer eller mindre smidigt beroende på land (Österrike hör till de smidigare, men Rumänien...) och kräver en del arbete att fylla i formulären.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Jag ska kolla om det är värt det dvs om jag ens kommer upp i 50 Euro.