Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Datum för Inköp mot kvitto

Hej,

Håller på att uppdatera information för kopplade bilder och Inköp mot kvitto. I detta specifika fall gäller det en representationslunch. 

Min fråga gäller fältet Datum: avser Datum det som står på kvittot eller är Datum när transaktionen återfinns på företagskontot? Det vanliga är att transaktionen återfinns på bankkontot ett par dagar efter betalningen med kort. Vilket gäller?

Tack på förhand, Goca

P.S. Har väntat i en dag på svar. Detta borde vara enkelt att svara på
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Datum när representationen äger rum är dag för när kostnaden uppstår och skall bokföras per samma datum

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....sedan har du fått en kortare tids kredit genom betalnings-systemens fördröjning

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

En följdfråga: Är ovan datum samma som Bokföringsdatum? Tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta men jag är inte säker på att jag förstår den frågan.

Datum på kvittot är bokföringsdatum.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mikael har kanske rätt - rent teoretiskt. Men ingen torde bokföra så. Om man har bankkoppling så syns ju betalningen den dag då banken har dragit pengarna. Kan inte tänka mig att en enda person sitter och ändrar alla datum till det som råkar stå på kvittot. Alltså: bokför den dag som banken redovisar uttaget på.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är fortfarande datum på kvittot som är svaret på din fråga - resten avgör du själv.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om någon ber om råd så tycker jag att man bör ge ett praktiskt råd och inte ett orimligt bara för att regelverket ser ut på ett visst sätt. Ingen revisor eller granskare från  Skatteverket torde ha invändningar om man jobbar praktiskt men ärligt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi hoppas som vanligt att frågeställaren är nöjd
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Tack för svar, är mkt nöjd med svar då jag nu kommer vidare i mitt arbete 🙂