Tittade efter i bokföringslagen och där står det i 5 kap 2 § första stycket att kontanta in- och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Andra affärshändelser ska bokföras så snart det kan ske.
Lite nyfiken: Vad menas egentligen med ordet "kontanta" i frasen "kontanta in- och utbetalningar"? Det är väl inte bara kontanter som avses? Jag har tolkat det som att det även gäller betalningar med kort, via bankgiro etcetera.
Sedan ser jag faktiskt i andra stycket i samma paragraf att det står att affärshändelserna får bokföras senare om det finns skäl för det och är förenligt med god redovisningssed. Detta syftar ju då alltså även på kontanta in- och utbetalningar. Det var nytt för mig. Men frågan är då när det "finns skäl" och vad som är förenligt med god redovisningssed? När finns det inte skäl att vänta med bokföringen?
Det är lite detta jag fått intrycket av - att få om någon sitter och bokför löpande, vilket jag gjort! I och för sig gillar jag att ha koll och det känns bättre att dela upp det i småbitar än att få en "surdeg" med en massa bokföring som skall göras en gång i månaden, om man nu inte lämnar bort det till en revisor.