Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nybörjare
MEDLEM

Deklarera NE bilaga - enskild firma

Hej!

 

Jag fyller i NE bilagan för min enskilda firma och undrar vad innebörden av nedan betyder:

1. Kapitalunderlag för räntefördelning

2. Positivt fördelningsbelopp som sparas till nästa beskattningsår

3. Kapitalunderlag för expansionsfond (positivt)

 

Hur beräknas ovanstående? Vet inte hur detta ska fyllas i blanketten Inkomst av näringsverksamhet enskild näringsidkare NE.

 

Tacksam för hjälp.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Förstår att det kan vara lite klurigt med alla olika fält i NE bilagan, skall försöka hjälpa dig så mycket som möjligt med alla dina frågor. 

 

1.Räntefördelning är en form av resultatplanering för enskilda firmor, där man kan göra vissa beräkningar för att få fram om man har positiv eller negativ räntefördelning. I princip så är det ett sätt att betala mindre skatt. Kapitalunderlaget är alltså det man får fram som man skall beräkna antingen positiv eller negativ räntefördelning. 

 

2. Om man räknar ut räntefördelningen och du har ett positivt belopp som är högre än en viss summa, men väljer att inte göra det så kan man spara beloppet och använda det i senare år. 

 

3. Detta betyder samma sak som första, dvs det underlaget som man skall beräkna det på fast i detta tillfället då expansionsfond. Det är också en form av resultatplanering, och är ett sätt för att minska klyftorna mellan AB och enskild firma. 

 

Du kan läsa mer om både räntefördelning och expansionsfond här: Räntefördelning och expansionsfond 

 

Hur man beräknar dessa kan vi tyvärr inte riktigt hjälpa till med , men du kan läsa mer under den länken jag skickade ovan samt dessa två nedan från Skatteverket: 

 

Räntefördelning SKV 

 

Expansionsfond SKV

 

Det som kan vara bra att veta är att positiv räntefördelning är frivillig men en negativ räntefördelning är tvingande. Om detta är ditt första räkenskapsår så vill jag bara poängtera att man inte kan göra räntefördelning då eftersom kapitalunderlaget baseras på beskattningsårets ingående saldon, vilket man då självklart inte har. Expansionsfond kan man dock göra, eftersom den baseras på beskattningsårets utgående saldon.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine