Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Deklarera bolaget med visma årsrapoport/deklaration och momsbokning

Hej,

2018 är nu över och för mig med K2, kontantmetoden och redovsiningsperiod 1 Januari - 31 December så är det dags att börja pilla med årsrapporten och deklarationen. 

Jag redovisar moms varje kvartal och har nyligen skickat in momsredovisningen till SKV och fått denna utbetalad. 

Jag gör alltid så efter att jag skapat momsrapporten bokar om momsen från 2650 till 1630 (skattekontot) för att tydliggöra att skatten nu ligger hos SKV. 

Men nu med lite eftertanke så undrar jag om detta ställer till det för mig när jag ska använda vismas plugin för deklaration som hjälper med det mesta automatiskt. Momsen är ju nu utbetalad till mig och min tanke är att jag ska boka om den från 1630 till 1930 men då undrar jag om jag lägger den på 2018-12-31 eller det datum som det blev utbetalat i Januari detta året? 

//Johan 
 
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du lägger den på det datum under 2019 när den blev utbetald, bankkontoutdragets saldo och skattekontots saldo är vägledning för när utbetalningen/överföringen skall bokföras.

Mikael

Du bör hantera momsen som så att vid månadsslutet så är det en momsskuld/fordran 2650/1650. Ombokningen mot 1630 bör du göra först den 12:e deklarationsmånaden för det är först då som den dras från skattekontot (om det nu inte är 17:e, typ januari, augusti). Eventuell inbetalning till skattekontot bokas även det det datum den sätts in på skattekontot. Det funkar faktiskt bäst om man hanterar skattekontot som typ ett bankkonto, d.v.s bokar saker när dom händer där, på rätt datum typ....
Lycka till!