Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dwnor1
MEDLEM

Deklarera ekonomisk förening

Hej!

Jag har nyligen fått ta över kassörsrollen i en ekonomisk förening som består av ett antal radhusägare. Nu försöker jag få ihop deklarationen (i senaste laget jag vet...) och det är ett par saker som jag blir lite konfunderad över. Medlemsavgifter och insatser känns lätthanterligt då det ej är skattepliktigt, men däremot har man gjort en yttre översyn av husen för de medlemmar som varit intresserade och sedan förhandlat fram en totalsumma hos ett företag som tagit sig an detta och sedan delat summan på antalet  intresserade medlemmar som föreningen har "fakturerat" medlemmarna och sedan betalat till företaget. Räknas det medlemmarna betalar in som en serviceavgift och då blir skattepliktigt? Om inte, då känns ju denna lösningen som ekonomiskt ganska kass för föreningen. Eller tänker jag helt fel här?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej dwnor1!

 

Såhär säger Skatteverket om medlemsavgifter respektive serviceavgifter:

 

"Medlemsavgift

Den medlemsavgift som betalas till en ekonomisk förening är avsedd att täcka kostna­derna för föreningens förvalt­ning, t.ex. för kallelser till förenings­stämma o.s.v

 

Serviceavgift
En förening kan också ta ut s.k. serviceavgifter. De är en ersätt­ning för varor eller särskilda tjänster, och utgör en skatte­­pliktig inkomst för föreningen. I bred­bands­föreningar används ofta begreppet byanäts­avgift eller nät­avgift för den ersättning före­ningen tar ut för att tillhanda­hålla nät­tjänster till med­lemmarna."

 

Baserat på informationen ovan samt utifrån det du har skrivit så verkar det rimligt att det ska hanteras som en serviceavgift.

Jag tycker dock att du bör kontrollera med Skatteverket hur du ska hantera detta så att det blir rätt och riktigt i er redovisning.

 

Önskar dig en fortsatt fin torsdag!

/Tinne