Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Deposition

Hej!

En deposition är ju inte en intäkt förrän den är bekräftad. 
Hur gör jag i följande fall: 
Jag anordnar ett event tillsammans med tre samarbetspartners (dvs totalt fyra företag). 

Upplägget är: 
Mitt företag tar emot depositionerna från deltagarna (totalt 50 st) 
Därefter betalar deltagarna in resterande belopp till mig. 

Totala intäkter: (deposition + slutbetalning) x 50 pers. 
Eventets kostnader dras från detta. 
Vinsten fördelas jämnt mellan oss fyra, dvs de skickar en faktura till mig på 25 % av vinsten. 

Hur sjutton bokför jag detta? Det blir ju en väldigt hög omsättning för mitt företag, som inte riktigt stämmer eftersom det bara är 25 % som är mina! 

Det blir ju dessutom 50 x 2 = 100 verifikationer! Går det att boföra hela projektet i en enda verifikation när det är slutfört?

Tack för hjälpen! 
2 SVAR 2
malin66
UTFORSKARE

Det beror lite på upplägget mellan dig och dina samarbetspartners.
 
Depositionen kan ju ses som en delbetalning och blir då en intäkt med en gång. Vi har liknande upplägg med delbetalning/bokningsavgift.

Vår revisor förklarade det som att det är en intäkt med en gång om den inte är återbetalningsbar dvs förbrukad men kan skjutas på som intäkt om den är en del av en senare betalning (och i vissa fall kan bli återbetalad.) 

Om dina samarbetspartners fakturerar dig med moms så är dessa bara kostnader för eventet och då kommer din ingående moms kvittas mot den utgående och även om omsättningen blir hög på detta sätt så är det rätt vanligt upplägg för många företag.

Om det däremot är förmedlade kostnader som bara mellanlandar hos dig så blir det annorlunda. Jag tror att du ska ta hjälp av en revisor i så fall för att försäkra dig om att dessa summor inte hamnar som intäkter i bolaget i så fall.

Om du får inbetalningarna på samma datum så kan du göra det som en verifikation. Annars ska det egentligen vara en separat verifikation för varje summa som kommit in så att du kan stämma av bankkontot ordentligt. Har du visma eekonomi så blir det så automatiskt när du stämmer av bankhändelser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack Malin!