Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff mellan BR och RR?

Hej! 

Jag sitter och gör bokslut för 2015 och har fått en diff mellan BR och RR. Årets resultat bör vara 0 (dvs. ingen vinst eller förlust, utan allt vi gjort av med under periodens gång ska ha gått åt i BR), men ligger i stället på 273 kr. Vad kan detta bero på? Alla ingående och utgående saldon i bankkontona stämmer, så jag förutsätter att den summa som vi enligt RR gjort av med under periodens gång stämmer. Någon som vet vad som kan resultera i att BR blir högre? Tack på förhand! 

7 SVAR 7
KjellP
CHAMPION

Jobbar du med resultatenheter?
I så fall kan du leta efter någon transaktion där du missat att knappa in den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det gör jag. Jag har kollat igenom min verifikationslista och där verkar (tyvärr) resultatenhet finnas med för alla transaktioner... 

Jag tror nog att du ska kolla en gång till.
Ta då fram huvudboken från konto 3XXX till sista. Då är det enklare att se om man missat resultatenhet på någon transaktion än att titta på verifikationslistan där varannan rad ligger med resultatenhet och varannan utan (balanskonto). Då blir man snart snurrig i skallen.

Kolla en sak till!
Stämmer ingående balans?
För säkerhets skull kan du gå in på:
- Bokföring
- Ingående balans
- Överför UB från föregående år
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset med huvudboken, det blev verkligen mycket smidigare! Du menar alltså att det ska vara en Resultatenhet kopplad till varje transaktion? Som det ser ut nu så är det så. Det verkar inte saknas Resultatenhet någonstans för någon av transaktionerna. Jag har även överfört UB från föregående år, men diffen kvarstår fortfarande... Det är så märkligt för alla summor som bokförts stämmer med dem som kontoutdragen från banken visar, samtidigt som alla banksaldon överensstämmer - men det blir ändå olika resultat. 

Nu kan jag nog inte komma längre med allmänna tips utan att ha sett bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår. Tack så hemskt mycket för hjälpen iallafall!