Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wisser01
MEDLEM

Diverse frågor med önskan om hjälp/svar

Frågor till VISMA Webbforum:

 

  • Hur bokför jag försäljningar som gjorts i december 2023 men som betalas i januari 2024?
  • Hur korrigerar jag dokument som det varnas om "fel daum" när jag skall göra en ny momsredovisning?
  • Om jag har upparbetad konsultationstid under slutet av året, skall jag ta upp detta i årsedovisningen och hur påverkar det resultatet?
  • Vår omsättning har varit urusel i år och vi ligger rejält på minus, hur kan man göra för att det skall se så bra ut som möjligt?
  • På grund av detta då vår omsättning ligger under 200.000:- 2023 har vi planerat att göra ett s.k. Förenklat Årsbokslut för att hålla nere kostnaderna. Kan vi enkelt göra detta själva i eEkonomi programmet?
  • Tar gärna emot tips om det finns utbildningsvideos som tar upp just dessa problem och i så fall ett och ett annars kommer jag inte att greppa det hela!?

    Tack på förhand!

    //Christer
45 SVAR 45

Hej

En balansrapport är en rapport som visar konton och en balansräkning mer en rapport som enbart visar summeringar utan kontonummer men i grunden är det samma typ av rapport.

Nu till fråga. Ser att i den balansrapport/räkning du bifogat finns något bokfört under året på konto 2091 (103 276,18). Det är mest troligt denna bokföring som gör så att det balanserade resultatet inte stämmer. Skulle behöva se hur den eller de verifikatikonerna ser ut också för att kunna hjälpa dig vidare med detta.

 

Du kan ta fram de verifikationerna genom att gå in under Bokföring > Balansräkning och klicka på kontonumret 2091. Klicka sedan på raden med transaktionen för att få fram en bild där man ser hur fördelningen mellan debet och kredit ser ut. Visar med ett exempel på en halt annan händelse men som visar vad jag behöver kunna se.



Joachim



 

Hej igen, är denna du menar och som du kallar Balansräkning?
Chansar på detta i varje fall och bifogar fil på det hela:

Skärmbild 2024-03-08 141021.png

Skärmbild 2024-03-08 141541.png

Som du ser trodde jag detta också och försökte korrigera det hela.

 

wisser01_0-1709904023440.png

 

Hej

Ja det ser ut att vara den verifikationen och att den inte är korrekt bokförd. Kan du nollställa den dvs vända bort den helt och efter det bifoga en ny balansrapport?

/Joachim

wisser01
MEDLEM

Med nollställa menar du att radera den, eller?

 

Hej

precis så allt i den konteirngen blir plus minus noll och inte längre påverkar något.

Hej igen, hur går det?

 

Hej

Det har varit helg och idag jobbar jag kväll så har inte varit på plats förrän nu. I mitt senaste svar bad jag dig nollställa/ta bort en verifikation och sedan bifoga en ny balansrapport. har du nollat händelsen?

Bifoga gäna en ny balansrapport efter händelsen är bokförd.

/Joachim

wisser01
MEDLEM

wisser01_0-1709906937381.png

Då ser det ut såhär.

 

Hur går det?

 

Hoppas att det är denna, ursäkta sent svar:

wisser01_0-1710165084065.png

 

Hej

Behöver en balansrapport där man kan se alla konton också. Dvs alla rubriker behöver vara utfälda så man ser vilka konton som ligger under respektive rubrik. Om du i eEkonomi går in under Bokföring > Kontoanalys. Välj balansräkning och se till att detta skjutreglage är aktivt så kommer man se alla konton också.



 

wisser01
MEDLEM

Ibland får jag info att ni har svarat men ibland inte, satt och väntade på ett svar igår emn ville inte stressa dig då jag förstår att du har mycket att svara på. Bifogar nya utskrifter men de blir ganska långa så jag hoppas att det går bra att bifoga PDF filer.

//Christer

Det verkar inte fungera, hur skall jag göra?

 

Hej

Det räcker med en bild över dessa rader i utvidgat läge.

 

Du får gärna bifoga hur eventuella poster som bokförts på dessa konton har bokförts också.

Löser vi det inte med detta så kan det vara så att jag måste hänvisa dig till en konsult eller revisor som får ta en titt i din bokföring.

/Joachim

wisser01
MEDLEM

wisser01_0-1710255654852.png

 

wisser01
MEDLEM

wisser01_1-1710255767925.png

 

wisser01
MEDLEM

Sorry min första var 2024 och nu har ni fått 2023.

 

Hej

Det är ombokningen av 2022 års resultat som inte är rätt bokfört. Beloppen jag markerat nedan skall vara tvärtom. Dvs summan på 2091 skall vara positiv och summan på 2099 skall vara negativ

Så du behöver ta bort hela den konteringen och sedan lägga in denna kontering istället

2099 Kredit 103 275,73
2091 Debet 103 275,73

/Joachim