Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Draget belopp och belopp på fakturan matchar inte

Hej,

 

Har köpt in en programvara med kort.

 

På fakturan står det att företaget är etablerat i Hong Kong, därav borde omvänd skatteskyldighet gälla?

 

Fakturan har ett belopp på 922,92 SEK

Draget på kontot: 1153,66 SEK, alltså x1,25 vilket ju är momsen inkluderad också.

 

Hur bokför jag detta? Ska företaget inte enbart dra 922,92 SEK? Jag har angett VAT nummer.

 

2022-10-31_11-29-52.png

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta företaget du köpt det från och få en ny korrekt faktura av dem om de dragit 1 153,66 kr men angett 922,92 kr på fakturan. Om det är omvänd skattskyldighet eller inte skall stå tydligt på fakturan någonstans, vanligtvis längst ner på fakturan. Om det inte står någonstans att det skall vara 25% svensk moms på fakturan så bör de inte heller dra den summan, så oavsett så verkar det som att ditt underlag du fått inte stämmer med vad de dragit i verkligheten. 

 

Kanske att företaget är momsregistrerat i Sverige? I sådana fall så skall de ha angett sitt svenska VAT nummer samt även ange momsen någonstans på fakturan. Så kontrollera fakturan samt kontakta företaget om fakturan känns felaktig är mitt tips. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej,

 

Tack för svar!

 

Jag ser nu att de har fört tillbaka 230,74 SEK på mitt konto den 1 november, vilket gör att beloppet på fakturan nu stämmer med vad som faktiskt är betalt. Men det känns väldigt krångligt hur jag ska bokföra detta? Behöver man någon form av kreditfaktura för det också? Det har jag nämligen inte fått.

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

 

Ah okej, så då måste det varit en feldragning. Om du inte har månadsmoms så kan du bokföra hela köpet först mot inköp tjänst utanför EU med fiktiv moms som du kan läsa om här, och sedan bokför du återbetalningen mot samma konton fast tvärtom så det krediteras och kommer därmed få rätt belopp på kontot och rätt fiktiv moms. Om du har månadsmoms så är det bättre att du får det rätt från början, och hanterar den del som är rätt som inköp tjänst och den del som de drog för mycket som en fordran. Dvs som följande:

 

1930/2440 med 1153,66 i kredit

4531 momskod 22 (25%) med 922,92 i debet 

2614 momskod 30 (25%) med 230,73 i kredit   

2645 momskod 48 med 230,73 i debet 

1684 med 230,74 i debet

 

När återbetalningen sker:

 

1930/2440 med 230,74 debet

1684 med 230,74 i kredit

 

På så sätt får du rätt inköp i rätt månad och redovisat att de felaktigt dragit för mycket pengar som sedan återbetalas. I och med att det var en feldragning så bör själva kontoutdragen räcka som underlag, då det inte var själva köpet som krediterades. 

 

Ha det fint!

Josefine